Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Toerental automaat

Vraag gesteld door op 1 maart 2021

Onlangs ben ik in het bezit van een mazda 6 automaat  2.0 liter (bj 2018). De Mazda heeft inmiddels 67000 km gelopen. Voorheen reed ik handgeschakeld 1.4 liter TCE en ben nu dus overgestapt naar een automaat. Wat mij nu opvalt bij de auto is wanneer ik de auto voor het eerst (koud) start hij begint met +- 1400 toeren en best luid is. Als ik ongeveer 10 seconden wacht zakt hij naar de 1000 toeren. Echter wanneer ik dan van de P naar de D/R schakel geeft hij kort een brom en voel je dat ook in de auto, hij zakt dan wel naar +- 600 toeren en blijft daar ook prima op. Ik vraag mij af of dit normaal is aangezien dit niet lijkt te gebeuren wanneer de motor warm is. Wanneer de auto warm is schakelt hij soepel zonder brom of dergelijke van P naar de D. Omdat ik dus merk dat het schakelen van de P naar R/D ook zonder brom/schok kan vraag ik mij dus af of dit normaal is voor een automaat.

(bij mijn handgeschakelde auto merkte ik niks qua toerental bij starten met koude motor of het schakelen naar de achteruit)

Verder tijdens het rijden schakelt hij soepel en merk je niks van de schakelmomenten. Wel wilt hij nog wel eens licht schommelen tussen 600/800 maar toeren bij een stoplicht maar dat mag bijna geen naam hebben.

Ik hoop dat u mij uitleg kan geven of of dit dus normaal is bij een auto met automaat.
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af of de combinatie versnellingsbak/motor zich normaal gedraagt bij koude motor.

Voorheen reed u met een handgeschakelde Renault en nu een Mazda met automatische transmissie. Vooral in de opwarmfase (eigenlijk de tijd waarin vroeder de handchoke noodzakelijk was) merkt u dat het toerental hoog ligt en de auto wat bromt en trilt. De opwarmfase is een lastige periode die fabrikanten zo kort mogelijk wil houden in verband met milieueisen. Zoals u het omschrijft is eigenlijk heel herkenbaar gedrag bij een auto met een automaat. Wanneer u een versnelling inschakelt wordt de motor al een beetje belast, bij het lossen van de rem gaat de auto tenslotte al ‘kruipen’. Dan ervaart u waarschijnlijk het trillen en zal het toerental wat verlagen.

Waarschijnlijk loopt bij de auto met de handbak het motortoerental ook iets hoger de eerste periode na de koude start maar dat weet u heel goed te passen door gebruik te maken van de koppeling en nu geeft u dat over aan de techniek.