Peugeot 308 elektrisch circuit en motor valt zomaar uit

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 maart 2021

Wat kan het probleem zijn dat het elektronisch circuit en de motor uitvalt?
Wij hebben onze skoda roomster uit 2008 1.4 86 pk ingeruild voor een peugeot 308 5 drs bouwjaar augustus 2009, 1.6VTI 120 pk, 108000 km gereden, onderhoudsbeurten zijn altijd gedaan. Wij hebben de peugeot in feb 21 gekocht. Dit hebben wij gedaan omdat onze caravan (1150 kg) te zwaar was voor de Skoda (max 900 kg trekgewicht) en de peugeot tot 1650 kg mag trekken. De peugeot gebruiken wij maar een paar keer per week net als de Skoda en wij rijden hier op dit moment 3000 km per jaar mee. De peugeot hebben wij bij een universele garage gekocht met 6 mnd bovag garantie. De peugeot stotterde bij optrekken in de eerste 3 versnellingen met koude motor en de garage heeft een aantal onderdelen schoongemaakt. Na deze actie kent de peugeot het euvel dat het elektrisch circuit uitvalt en daardoor de motor. Situatie schets: De peugeot start gewoon normaal, de motor loopt rustig en netjes, geen rare geluiden. Bij wegrijden kan ik gewoon opschakelen en maakt de auto gewoon snelheid. Bij afremmen voor einde straat en/of rotonde en terugschakelen naar 2e versnelling valt het elektronisch circuit uit, valt de motor uit. De peugeot geeft geen fout lampje etc. De motor is gewoon te herstarten en ik kan mijn weg vervolgen. Het is met name in de eerste 10 minuten dat de motor nog niet op temperatuur is dat dit euvel zich voordoet. Bij een volledige warme motor treedt dit euvel tot op heden niet op. Ik vind dit erg onplezierig, niet veilig en ik maak mij zorgen. Wat kan dit zijn?
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vervelend probleem bij uw Peugeot 308 die soms spontaan uitvalt. De verkoper heeft al eerder werkzaamheden uitgevoerd i.v.m. inhouden.

Bij de 308 zijn verschillende storingen bekend die vaker voorkomen, voor een deel van elektronische aard. Een daarvan is een slecht lopende of afslaande benzinemotor, vaak met een te lage aanwijzing van de motortemperatuur.

Dat kan worden veroorzaakt door koelvloeistoflekkage in de temperatuursensor, die kan doordringen tot in de centrale computer. Bij een warme motor heeft u het euvel niet en lijkt de oorzaak in die richting te wijzen. Maar uiteraard is het aan de verkoper dit op te lossen en de vinger op de goede plek te leggen. Het zou niet zo mogen zijn dat de klant zélf achter de oorzaak aan moet. Maar misschien dat u met de bovenstaande mogelijke oorzaak op het goede spoor zet.