Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ford C-Max

Vraag gesteld door C. Vonk op 8 maart 2021

Bij het zoeken naar een Ford CMax hybride valt het mij op dat het merendeel althans een groot deel van de aangeboden auto’s een eerste toelating hebben van december 2015.
Is dit toeval ?
Was er een uitverkoop door Ford van dit model destijds?
Misschien omdat de verkoop van dit model tegenviel?
Kunt u daar duidelijkheid in verschaffen?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het valt u op dat er veel Fords C-Max Energi (plug-in hybride) in december 2015 zijn geregistreerd. Dat klopt en is te verklaren door de wijziging in bijtelling die per januari 2016 in ging. Als de auto nog in 2015 werd geregistreerd dan was de bijtelling voor de zakelijke rijder de opvolgende 5 jaar 7%. Bij registratie vanaf 2016 werd de bijtelling 15%.

Het gaat om fiscale bijtelling voor privégebruik van een door de werkgever beschikbaar gestelde auto. Voor particuliere kopers is fiscale bijtelling niet van toepassing. De motorrijtuigenbelasting wel. Voor deze auto (uitstoot 1 tot 50 gram/km) blijft tot en met 2024 het halftarief MRB gelden. In 2025 wordt dat een driekwarttarief en vanaf 2026 geldt voor deze categorie het voltarief. Met een gewicht van 1725 kg betekent dat een flink hogere MRB dan een gewone C-Max, wat de plug-in versie op dat moment dus ook minder aantrekkelijk maakt en dat zal zich helaas vertalen in de inruilprijs. Als u veel kilometers maakt en gelegenheid heeft om de auto vaak aan het stroomnet te hangen kan een plug-in hybride schoner en goedkoper zijn dan een benzineversie, maar ik zou wel even gaan rekenen voordat u tot aanschaf over gaat. Met onze applicatie Autokosten op anwb.nl bieden we daarvoor een handig hulpmiddel.