DSG-7 versnellingsbak problemen

Vraag gesteld door A. Slob op 12 maart 2021

Wij hebben ruim 4 jaar geleden een Skoda Rapid nieuw bij de dealer gekocht en in onderhoud geweest. Nu na 96000 km heeft de auto 2 keer na een rit van 150 km, bij het verlaten van de rijksweg problemen met schakelen gegeven. Opvallend is dat er geen enkele waarschuwing op het dashboard zichtbaar is en dat de dealer de fout ook niet uit kan lezen.
De dealer geeft nu aan dat de totale versnellingsbak moet worden vervangen. Dealer zegt dat Skoda aangeeft dat er door monteurs niet in de versnellingsbak mag worden gekeken en hierdoor is het onduidelijk wat er nu exact aan de hand is en is de enige oplossing om een nieuwe bak te plaatsen.
Ik heb aangegeven dat dit wat mij betreft onvoldoende bewijs is om tot zo'n rigoureuse vervanging over te gaan zeker gezien het feit dat ik dan de helft zelf moet betalen.

Wat is uw advies?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vier jaar oude Skoda Rapid met versnellingsbakproblemen. De DSG automaat moet volgens de dealer compleet vervangen worden en is reparatie volgens hen geen optie.

Ik begrijp dat wanneer u de helft moet betalen u verwacht dat repareren goedkoper is. Maar een dealer zal daar toch niet gauw aan beginnen en hebben vaak niet de kennis en ervaring om inwendig de bak te onderzoeken op het betreffende defect. Vervangen is dan vaak sneller en met beduidend minder risico op een montage of diagnose fout.

Voor een second opinion zou u nog kunnen overwegen langs DSG specialist te gaan voor eventueel ook een prijsopgave voor herstel. Revisie en reparatie is daar dagelijks werk en wellicht minder kostbaar dan een volledige vernieuwing waar de dealer op aanstuurt.

Dat neemt niet weg dat ik vooral éérst wil benadrukken dat wat duurzaamheid betreft deze bak niet aan de verwachting voldoet. In alle redelijkheid zou je een defecte automatische transmissie vóór 250.000 km niet hoeven te verwachten. U moet dus zeker met de leverende en verantwoordelijke dealer aan de slag wat betreft de kosten. U heeft op basis van non-conformiteit reden genoeg om u niet zomaar neer te leggen bij het gebrek en de beoogde kosten, ook al worden deze gehalveerd. U moet dan denken aan een ingebrekenstelling richting de dealer met het uitspreken van de verwachting dat op basis van de leeftijd en kilometrage alle kosten vergoed worden. Zie aanvullend ons Stappenplan klachten na aankoop