Dynamo Volkswagen T5

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 februari 2021

Ik heb een Volkswagen transporter T5 uit 2014 waarvan de spanningsregelaar in de dynamo kapot is. De dealer adviseert daarom om de dynamo te vervangen maar kosten bedragen ruim € 1.100. Nu vroeg ik me af: a). waardoor een dynamo gaat (auto heeft net 100.000 km op de teller) en heeft naast dit defect ook al 2x nieuwe riem gekregen, is er een verband? b). is er een goedkoper alternatief om dit op te lossen.

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U vraagt zich af wat de oorzaak kan zijn van de defecte spanningsregelaar van uw dynamo.

De leeftijd en het aantal gebruikte kilometers komen wel overeen met de minimaal te verwachte levensduur van een onderdeel als de dynamo. Normale slijtage is dus aan te wijzen als vermoedelijke oorzaak. Ik denk niet dat er een verband is met de multisnaar die al eerder vervangen is. Natuurlijk zijn er goedkopere alternatieven denkbaar; buiten de dealer om zijn er veel partijen die ook dynamo’s aanbieden voor uw auto. De prijzen lopen zeer uiteen, ik zou u wel adviseren om een gerenommeerd merk te kiezen, vooral met het oog op eventuele garantie. Ook is het mogelijk de huidige dynamo te laten reviseren bij een specialist als ACCUZAAN - Dynamo reviseren