Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke band voor klimaat Nederland

Vraag gesteld door E. Smeets op 3 februari 2021

Er zijn veel discussies over banden. Ik begrijp het verschil tussen een zomer- en een winterband. Maar ligt het in Nederland wel zo zwart wit? Het omslag punt ligt bij 7 graden liggen.

Daar zit nou net mijn twijfel. In Nederland ligt de gemiddelde temperatuur van afgelopen jaren op 11 graden. Afgelopen jaar is de gemiddelde maand temperatuur niet onder de 5 graden geweest. Dat zou beteken dat ik met mijn winterbanden in de winter maanden meer dan 50% van de ritten eigenlijk de verkeerde band heb. Ook in de zomer zit je vaak tegen het omslag punt aan.

Wat is de optimale temperatuur voor een 4 seizoenen band? Is dat geen betere keuze voor het huidige Nederlandse klimaat? Of blijft u toch de winter en zomerbanden adviseren ondanks dat we meer dan de halft van het jaar rond het omslag punt zitten?

 

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

U heeft een vraag over banden.

De winterband is de echte specialist op dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt. Met een zomerband kan op die momenten niet veilig gereden worden, ook niet als er gestrooid wordt. Op droge of natte dagen met lage temperaturen maar geen winterse gladheid kan ook met zomerbanden, door het aanpassen van snelheid en volgafstand, nog veilig gereden worden. Wel is de zomerband minder geschikt voor lage temperaturen. Het rubber wordt harder, de band kan de weg minder goed volgen, er is minder grip en bijvoorbeeld een langere remweg. Bij temperaturen zo rond de 7 graden ga je de verharding van het rubber van de zomerband echt merken. De band is onelastischer, maakt meer afrolgeluid, heeft minder grip etc.

In de Nederlandse winter zijn er normaal gesproken behoorlijk wat dagen dat de temperatuur zeker in de ochtend of avond niet of nauwelijks boven de 7 graden uitkomt. Een gemiddelde temperatuur of een heel jaar of een een hele maand zegt eigenlijk niet zoveel. Het gaat erom dat een band veiligheid biedt onder, sterk wisselende, dagelijkse omstandigheden. Verder wijkt de asfalt temperatuur zowel in de winter als in de zomer nogal af van de luchttemperatuur.

De all-seasonband kan voor Nederlandse omstandigheden een goed alternatief zijn. We hebben wel gezien dat all-seasonbanden minder goed werken onder grotere, zwaardere en sportievere auto's met grote bandenmaten en veel vermogen. Voor kleinere auto's en middenklassers kan het echter een goed alternatief vormen, waarmee je zowel in de zomer als de winter veilig kunt rijden. Alleen kunnen dit soort banden natuurlijk niet tippen aan de rijeigenschappen (stuurprecisie, bochtvastheid, rechtuit stabiliteit, hoeveelheid grip) en het weggedrag (reserves in noodsituaties) die u van de echte specialisten, zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter kunt verwachten. Dus als je voor all-seasonbanden kiest moet je wel bereid zijn op dit vlak concessies te doen.

Het advies van de ANWB is de auto met zomerbanden te laten staan op dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt of verwacht wordt. Voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen en voor mensen die met de auto op wintersport gaan adviseren we winterbanden. Voor kleinere auto's en middenklassers kunnen all-seasonbanden een alternatief (met tekortkomingen ten opzichte van het niveau van de echte specialisten) vormen.