Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom fluctueert de temperatuur van het koelwater?

Vraag gesteld door M. Kik op 2 februari 2021

Ons trotse bezit, een Kia Picanto, heeft een fluctuerende koelwatertemperatuurmeter. Als volgt :
Als we de auto rijden met de kachel aan, komt de wijzer van de kvs niet boven de 60/65 graden. Als we de kachel uitzetten en de auto stilzetten met draaiende motor, dan stijgt de kvs temperatuur naar rond de 90 graden. Als we dan weer gaan rijden, dan zakt de kvs temperatuur weer naar ongeveer 70 graden. Als we dan ook de kachel aanzetten, zakt de kvs temp weer naar rond de 60 graden, soms zelfs naar rond de 50 graden.

De dealer zegt dat dit normaal is, maar daar geloven we niet in. Het gaat om een Kia Picanto met kenteken ***.
In onze beleving lijkt het om een kapotte thermostaat te gaan.

Wat is uw mening ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Kia Picanto en u omschrijft het fluctueren van de koelvloeistof temperatuursensor. 

Zoals u ook de omstandigheden erbij aangeeft kan wat mij betreft de enige conclusie zijn dat de thermostaat te vroeg open gaat. De motor komt feitelijk niet op bedrijfstemperatuur waar de thermostaat in dit geval juist voor uitgevonden is.

Wanneer ik kijk van een willekeurige Picanto wat de openingstemperatuur is van de thermostaat, dan wordt er 82 graden aangegeven. Na pakweg 15-20 minuten moet het motortje onder alle normale omstandigheden dan op bedrijfstemperatuur zijn en blijven. Gaat deze vervolgens mét rijwind en kachel soms naar 50 graden, lijkt het probleem toch echt in de thermostaat te zitten. In ieder geval ken ik géén aanleiding om zoals de dealer beweert dit als normaal te beschouwen.