Vervuiling vacuümpomp

Vraag gesteld door R. Briet op 11 februari 2021

Ik had geen vermogen meer met mijn auto  geen turbodruk genoeg, vacuümpomp maakt te weinig vacuüm, vacuümpomp erg vervuild waarschijnlijk door rubber resten, Distr. riem is aan het oplossen wordt er verteld, kan er dan rubberresten in de vacuümpomp terecht komen, op de foto die ik gekregen hebt is de vacuümpomp wel vervuild, moet de distr.riem nu vervangen worden het betreft een ford focus 3 eco boost 1.0 uit 2013 km. stand 107.000 km. Officieel vervangen bij km. stand 200.000km of 10 jaar

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Ford Focus 1.0 Ecoboost heeft géén motorvermogen meer door een weigerende turbo en vervuilde vacuümpomp. De garage ontdekt rubberresten die vermoedelijk afkomstig zijn van de distributieriem.

Deze distributieriem wordt ook wel een '' WET BELT'' genoemd en zit inwendig in de motor en draait als het ware deels in de olie. Normaal is 240.000 kilometer of om de 10 jaar de door de fabrikant voorgeschreven vervangingstermijn. Bij gebruik van onjuist gespecificeerde olie of té laat uitgevoerd onderhoud, kan de riem aangetast raken en inderdaad kleine rubber deeltjes via de oliekanaaltjes door de motor gaan zweven.

Ik weet niet of er in uw geval een concrete oorzaak valt aan te wijze waarom de riem vroegtijdig deze verschijnselen vertoont, maar turbo en vacuüm problemen door zwevende stukjes rubber zijn zeker mogelijk en is deze Ecoboost ook niet helemaal vreemd. Verstopping van oliekanaaltjes kan dus nog weleens voorkomen en heb ik geen reden de diagnose van de garage in twijfel te trekken mét zeker het terechte advies de distributie mee te vervangen. De vraag blijft echter wel open staan of uw dealer een reden kan aanwijzen voor het aanvreten van de distributieriem. Bij tijdig en juist uitgevoerd onderhoud zou dat in dit stadium feitelijk nog niet mogen voorkomen, gezien de preventieve vervangingstermijn van de fabrikant.