Maximaal technisch haalbare treinmassa Mazda CX-5 2.0 121kW 2WD met boottrailer tandem-asser

Vraag gesteld door M. Hofstra op 10 februari 2021

Wij willen met onze Mazda CX-5 2.0 121 kW 2WD Skyactiv Luxury Automaat met 2 inzittenden een boottrailer tandem-asser beladen met sloep trekken door Nederland, Noord-Duitsland en Denemarken. Het trekgewicht van trailer met sloep is 1.661 kg. Wij beschikken over een rijbewijs B-E. Weet niet of het advies voor een maximaal beladen caravan gelijk is aan een boottrailer tandem-asser met sloep en kleine/lage buiskap. Hellingen van 8% zijn technisch haalbaar? Inhalen van vrachtwagens op hellingen met 3 rijstroken in de middelste baan met 80/90 km/u?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de combinatie auto met de aangekoppelde boortrailer met sloep.

Het advies omtrent de maximale massa van het getrokken materieel is niet zozeer gebonden aan wát er zoal getrokken wordt. Het gewicht is belangrijk voor de massaverhouding tussen de auto en aanhanger en natuurlijk relevant voor de noodzakelijke motorische prestaties. Verder speelt de rijwindweerstand ook nog een rol, maar kan ik zo niet inschatten in hoeverre de betreffende trailer met sloep zoveel nadrukkelijk wind vangt en op de weg zich zoveel anders gedraagt dan een caravan met een soortgelijk totaal gewicht. Maar dat is wellicht toch een kwestie van ervaren.

Wat motorische prestaties mag u de trekeigenschappen van deze auto met aangekoppelde massa als redelijk tot goed beschouwen. Op basis van een vermoedelijke treinmassa van rond de 3200 kg zult u bij snelheden rond 80/90 km/u genoeg aan koppel overhouden om ook op hellingen het vrachtverkeer voorbij en achter u te kunnen laten. Ook op een helling van bij benadering zo'n 12% is uw Mazda in staat om het spul vanuit stilstand nog weg te krijgen. Dus er zijn voldoende motorische spierballen om hiermee goed genoeg voor de dag te komen.

Het wezenlijke bezwaar waar ik u wel op wijs is de massaverhouding tussen de beladen auto en trailer met boot. Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan/aanhanger bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan/aanhanger mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn. Ik wil benadrukken dat deze regel niet in de wet is vastgelegd. Het betreft een advies waar een dienstdoende agent u geen bekeuring voor kan geven. Maar wij benadrukken het wel om wat massa betreft de auto altijd de baas te laten zijn over de aanhanger. En wanneer ik globaal kijk naar de massa verhouding van uw combinatie dan denk ik dat dit ergens in de buurt van 85% zal zijn. Verboden is het zeker niet en geldt hier misschien nóg nadrukkelijker dat extra voorzichtigheid geboden is en het wellicht éérst zaak is om het gedrag van de combinatie in het begin te verkennen en niet te voortvarend in het begin. Dus de schoen wringt enigszins bij de massaverhouding maar niet bij de motorische prestaties.