Koppelingspedaal blijft hangen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 februari 2021

Ik rijd een Ford Focus First Edition, bouwjaar 2015, km stand 69700. De auto is twee weken geleden voor een onderhoudsbeurt en apk bij de Ford-dealer geweest. Het advies was om de remblokken rondom te vervangen (remvoering was 4mm voor en achter) en om de remolie te vervangen, er zat vocht in. Deze reparaties zijn uitgevoerd.

Sindsdien is het een paar keer voorgekomen dat het koppelingspedaal halverwege bleef hangen. Een beetje druk met de voet opwaarts, deed het pedaal weer terugspringen en werkte de koppeling weer normaal. Vanmiddag echter de auto aangetroffen met het pedaal helemaal weggezakt. Ook nu was een beetje druk weer voldoende om het pedaal weer omhoog te laten komen en was alles weer normaal . De auto schakelt en koppelt/ontkoppelt verder normaal. Ook heb ik niets gemerkt van slippende koppelingsplaten, rare geluiden of brandlucht.

Zou dit kunnen samenhangen met de onderhoudsbeurt, immers het remsysteem en de koppeling maken beiden gebruik van het zelfde reservoir/olie? Ook is er een terugroepactie geweest, voor zover ik weet is er toen bij mijn auto alleen een software-update gedaan, geen echte reparatie …. misschien heeft het daarmee te maken?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na onderhoud aan de remmen met ook een ververste remvloeistof heeft u weleens het verschijnsel dat het koppelingspedaal blijft hangen. U vraagt of er een verband is met de onderhoudswerkzaamheden met het remsysteem.

Het is inderdaad zo dat het voorraad remvloeistof reservoir ook gebruikt wordt door de koppelingscilinder. Het zou kunnen dat het hydraulische gedeelte van de koppeling ook van frisse remvloeistof moet worden voorzien, en dat inwendige vervuiling de oorzaak is van het niet goed terugkomen van het pedaal.

Maar de Focus van deze generatie heeft wel de reputatie van drukgroep gerelateerde problemen en een nog weleens voorkomend gebrek aan de koppelingscilinder. Er zijn ook niet voor niets recalls geweest voor koppelingsproblemen waar u zelf ook aan refereert. Ik kan op afstand niet de vinger leggen op de definitieve oorzaak maar u heeft zó kort na de onderhoudsbeurt alle reden om weer aan te kloppen bij de garage. Misschien is stap één het verversen van de koppelingsvloeistof en het vervolgens verder aan te kijken.