Verkrijgbaarheid onderdelen

Vraag gesteld door W. Bottema op 28 januari 2021

Ik ben in bezit van een Nissan Micra K11 uit 2002. Van deze auto is het rechter portierslot defect. Mijn Nissan dealer zegt doodleuk dat dit onderdeel niet meer leverbaar is. Is dit normaal? Moet ik een andere auto kopen omdat het portierslot defect is?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een portierslot nodig voor uw Nissan Micra type K11. Uw dealer kan het onderdeel niet meer leveren. U vraagt of dat normaal is en of u een nieuwe auto moet kopen omdat het onderdeel niet meer leverbaar is.

Het uitgangspunt is dat een autofabrikant tot tien jaar na productie onderdelen uit voorraad moet kunnen leveren. Daarna moet er onder normale omstandigheden nog 5 jaar uit de aangelegde voorraad geput kunnen worden. Dat is het uitganspunt op basis van wat redelijk en billijk is, maar hebben we geen wetgeving hiervoor kunnen ontdekken. De productie van de Nissan Micra K11 is in 2003, 18 jaar geleden, gestopt.  

Dan is er nog een algemene regel die leveranciers verplicht onderdelen te leveren zolang er een redelijk aantal van dergelijke modellen nog in omloop zijn. Ik ben wel van mening dat dit niet voor alles hoeft te gelden maar wel voor onderdelen die essentieel zijn om een auto rijdbaar te houden. Wanneer de voorraad portiersloten van de Nissan Micra K11 na 18 jaar op blijkt, kan ik me voorstellen dat de fabrikant geen nieuwe lading laat bijmaken. De auto blijft immers rijdbaar en zijn er wellicht alternatieven voor handen zoals een gebruikt mechanisme. Dat laatste lijkt me in uw geval ook de beste optie want die worden nog volop aangeboden. Ik denk dat uw dealer voldoende de weg weet om via de gebruikte onderdelenmarkt aan een goed gebruikt portierslot te komen. Kortom: dat het onderdeel niet meer in de Nissan-magazijnen ligt valt de dealer niet te verwijten, maar een beetje medewerking in de vorm van een plan B om uw Micra op de weg te houden mag u wat mij betreft zeker wel van de organisatie verwachten.