Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tussenaslager en vliegwiel (gok ik)

Vraag gesteld door G. Koetje op 26 januari 2021

Ik rijd een Bmw E46 320i pre-facelift sedan van het bouwjaar 2000 met inmiddels 174.000 km ervaring en vraag me af wat de symptomen zijn van een versleten tussenaslager en/of hoe je dat zelf kan testen.
Ik ondervind momenteel een vibratie bij 75 km per uur tot 110 km per uur en zodra ik mijn auto uit zijn versnelling haal en in zijn vrij uit laat rollen verdwijnt de vibratie meteen.
Ik heb de afgelopen tijd 2 dingen laten vervangen aan de aandrijflijn: steekas linksachter en de hardyschijf.

Tevens ondervind ik nog een probleem wat mij niet stoor maar waar ik wel benieuwd naar ben.
Soms merk ik met optrekken dat de auto soortvan bokt met de koppeling aangrijpen, maar daar heb ik over gelezen dat dat het vliegwiel kan zijn, is dat slecht om daarmee door te rijden?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een resonantie in de aandrijflijn van uw BMW 320 uit 2000. De hardyschijf en één steekas zijn al vervangen.

Zoals u het omschrijft is de hardyschijf een terechte verdachte geweest maar kan onbalans in de tussenas of een defecte tussenaslager ook de oorzaak zijn. Nader onderzoek zal dat toch echt moeten uitwijzen. En het verschijnsel kan ook uit het differentieel afkomstig zijn. Ook de ophanging daarvan kan weleens gebreken vertonen of zelfs scheuren. Dat zijn tocht wel de meest voorkomende oorzaken bij deze generatie 3-serie.

Het bokken bij het optrekken doet vermoeden dat dit slijtage is van het tweemassa vliegwiel. Dat is toch ook wel een berucht verschijnsel. Dat kan op zich geen kwaad maar zal wel gaan verergeren op den duur. Vervangen wordt dan uiteraard mét volledig nieuwe koppeling de onvermijdelijke oplossing.