Toyota getankt met E10 i.p.v. E5

Vraag gesteld door M. Auerbach op 28 januari 2021

In juli heb ik bij een dealer een 2e hands Toyota Avensis gekocht met een 2.0 liter met het type motor 1AZ - FSE gemaakt tussen juli 2000 en oktober 2008.

Er is mij toen niet verteld dat hier geen E10 in mocht maar alleen E5. In het begin (juli t/m oktober) heb ik uit onwetendheid E10 getankt. Daarna ben ik, op aanraden van een vriend, overgestapt op E5.

De motor kreeg in november en januari klachten. Bij de laatste keer was er ook een foutmelding (door ANWB monteur geconstateerd) P0192 - Brandstof druk sensor input laag. De auto startte heel kort en sloeg af. En dit meerdere keren in circa 3 - 5uur lang (van wachten op monteur tot afslepen en zelf proberen ed.ed.)

Bij de dealer maandag werd deze klacht niet gevonden. Het antwoord was dat de klacht meerdere (veel) oorzaken kan hebben. Ik hoorde toen ook van de medewerker dat deze auto geen E10 mocht tanken. Dit is dus niet verteld.

Mijn vraag in deze is kunnen dit soort problemen te maken hebben van het (tijdelijk) tanken van E10 i.p.v. E5. En wat zijn eventueel mogelijk andere problemen/ schade die zijn ontstaan door het tijdelijk rijden met E10 in de motor.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de omschreven startproblemen en de uitgelezen storing bij uw Toyota Avensis te maken zou kunnen hebben met het tanken van E10 benzine i.p.v. E5. 

De betreffende motorcode heeft betrekking op de direct ingespoten benzine versie die inderdaad wordt uitgesloten voor E10 gebruik. Wanneer er dus sprake is van problemen die brandstofsysteem gerelateerd zijn, zoals de te lage brandstofdruk aldus mijn WW collega, kan er zeker een verband zijn met E10 gebruik. In een incidenteel geval de verkeerde slang pakken heeft in de regel geen gevolgen. Maar in uw geval is er sprake geweest van meerdere tankbeurten en weet je ook niet of de vorige eigenaar niet dezelfde vergissing heeft begaan. 

Ik weet niet of er nu sprake is van een structureel defect of het slechts van tijdelijke aard is geweest. Maar er is een zekere mate van aannemelijkheid dat de verkeerde brandstof daar mee te maken zou kunnen hebben. Het harde bewijs valt echter moeilijk te leveren. De auto heeft inmiddels een respectabele leeftijd en valt een gebrek zonder externe oorzaak niet uit te sluiten. Maar deze auto staat er bij ons als zeer betrouwbaar op. De enige opmerking die ik heb is dat lambdasondes van de direct ingespoten (2,0) benzinemotor het wel eens willen begeven, en er zitten er vier op.

Overigens kan de schade bij langdurig niet toegestaan E10 gebruik schade berokkenen aan de brandstofpomp en brandstofleidingen. Dus de link met de brandstofdruk is er feitelijk wel.