Standkachel verlengt levensduur motor?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 januari 2021

Je hoort veelal dat het aantal kilometers niet alles zeggend mtb slijtage van de auto. Maar dat met name de slijtage plaats vind van koud naar warm worden. Hoevaker een moter dit doet hoe meer hij slijt. Nu worden in de noordelijke landen vaak noodzakelijk en voor comfort standkachels gebruikt.
Maar hoe zit het als je een standkachel primair zou aanschaffen voor behoud cq verlenging van de levensduur van je moter?
* kosten /baten?
* energie verbruik
* standkachel altijd laten draaien?
* standkachel voor vertrek aanzetten, maar is er dan evengoed slijtage?

Ben benieuwd wat de mening expert?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het gebruik van een standkachel zoals gebruikt in de hoog gelegen noordelijke gebieden. U vraagt zich af of de standkachel een positieve bijdrage kan leveren voor het verlengen van de levensduur van de motor.

Het is inderdaad zo dat een motor in alle opzichte er baat bij heeft zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te komen. Feitelijk omdat de motor dan het best en schoonst presteert, en de minste inwendige slijtage heeft. Voor de autofabrikanten is dat natuurlijk al lang en breed een reden geweest om al in een ver verleden auto's zodanig te construeren, dat de bedrijfstemperatuur in een zo kort mogelijke periode wordt bereikt. Daar is uiteindelijk ook ooit héél lang geleden de thermostaat voor uitgevonden en heeft de auto evolutie onder druk van emissie niet stilgestaan. Koelsystemen zijn kleiner geworden, aangevuld met elektrische waterpompen en thermostaathuizen en met intelligente elektronica daarachter voor de aansturing daarvan.

Om die reden zie ik de standkachel niet als welkome aanvulling daarop. De gemiddelde levensduur van een auto gaat gemakkelijk richting de 19 jaar en onderstreept daarmee dat het met de duurzaamheid van de motor wel snor zit. Uiteraard zijn er ook motoren die vroegtijdig de geest geven maar daar zijn andere redenen voor, en had de standkachel ook geen positieve bijdragen daarin kunnen leveren.

De standkachel waar u op doelt in met name de hoog gelegen Scandinavische gebieden wordt toch met vooral ingezet om de koudstart een stuk te vergemakkelijken. Dat kan middels een aangebracht verwarmingselement in het koelsysteem die je op parkeerplaatsen van stroom kunt voorzien, maar er zijn uiteraard ook standkachels die op motorbrandstof werken. Meestal werken die systemen automatisch vanaf een bepaalde buitentemperatuur maar ook handmatig via een afstandsbediening. Maar enerzijds om praktisch gezien onder zéér koude omstandigheden de motor makkelijker te doen aanslaan maar ook comfort verhogend, dus om het bij koud weer snel behaaglijk te krijgen, en de auto rondom sneller ijsvrij te krijgen zonder lichamelijke inspanningen.

Maar voor het verlengen van de levensduur van de motor zie ik voor de standkachel geen taak weggelegd. Daar hebben autofabrikanten al tal van technische ingrepen voor bedacht om de opwarmfase van een motor zo kort mogelijk te maken.
Overigens gebruikt een standkachel op brandstof ongeveer 0,5 l per uur. Dus wat kosten en baten betreft lijkt me het permanente gebruik daarvan ter verlenging van de levensduur van de motor geen nuttige investering.