Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen met THP motoren

Vraag gesteld door op 20 januari 2021

Heb het voornemen om een Citroen C5, januari  2013, te kopen maar ik word van veel kanten gewaarschuwd voor de THP motor problemen.
En wel ketting en veel olie verbruik, dus motor vervuiling.
Het verhaal wordt verwarrend omdat een ANWB expert (Jos) in een artikel zegt dat het probleem
dmv een modificatie in 2012 opgelost zou moeten zijn.
Maar tegelijkertijd zegt een bedrijf , TSC , dat dat niet het geval is. Dus het zou niet opgelost zijn.
Kunt U mij meer duidelijkheid geven?

Hierbij het verhaal van Jos:
Deze generatie motoren hebben de reputatie distributieketting problemen te geven, inwendige motor vervuiling en soms ook een hoog olieverbruik.
In 2012 is er een modificatie doorgevoerd aan de kettingspanner waardoor de problemen met de distributieketting tot het verleden behoren. Wanneer van de bewuste Peugeot er al een noodzakelijk ingreep heeft plaatsgevonden is de verwachting dat dit op een duurzame manier is uitgevoerd.
Het probleem omtrent inwendige motorvervuiling kunt u zelf niet vast stellen, maar in het onderhoud wordt daar preventief op ingespeeld. Het is echter niet uit te sluiten dat dit verschijnsel tóch terug kan komen wanneer de auto vooral voor korte ritjes wordt ingezet bij met name bij lage toerentallen. Met de automaat kunt u wel kiezen voor de handmatige bediening om zo nu en dan geforceerd in een hoger toerengebied te rijden. Dat hoeft niet permanent maar bij gelegenheid kunt u op die manier wel anticiperen op het gevaar van motorvervuiling. Het tanken van premium brandstof kan ook een positieve bijdrage leveren. Maar feitelijk is dit allemaal anticiperen op technische onvolkomenheden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U wordt gewaarschuwd voor de aanschaf van een Citroën C5 van 2013 vanwege de THP motor, die van het betreffende bouwjaar nog altijd een zeker risico kent op het gebied van distributieproblemen en hoog olieverbruik.

Mijn eerdere antwoord waar u aan refereert is van ongeveer 4 jaar geleden en was op basis van de door PSA aangegeven modificatie. Inmiddels is dat wel door de tijd ingehaald, maar ik wil benadrukken dat anno 2021 de THP gerelateerde klachten niet meer zo massaal waren als destijds. De THP is immers in 2006 ontwikkeld en vanaf die tijd gehuisvest in verschillende PSA producten en feitelijk ontwikkeld door BMW. Het genoemde revisie bedrijf meldt dat de defecten nog niet productiematig zijn opgelost. Maar er zijn toch duidelijke signalen dat bij de introductie van de e-THP motor in 2014, de laatste technische plooien wel zijn gladgestreken op dat gebied.

Ik erken dat het jaar 2012 destijds met terugwerkende kracht nog té hoopvol bleek maar inmiddels is de conclusie dat vanaf 2014 de vlag uit kon. Dat houdt dus wel in dat de beoogde kandidaat C5 aan de verkeerde kant van de streep zit en niet het voordeel van de twijfel krijgt.