Distributieriem/motor Ford c Max

Vraag gesteld door P. Claessen op 20 januari 2021

Ik sta op het punt om een ford grand c-Max te kopen uit 2013 met 167000 op de teller. Er zit een 1.0 ecoboost motor in met 125 pk.
3 jaar geleden(bij 127000km) is de oorspronkelijke motor stuk gegaan en is deze vervangen met een revisie motor door een ford dealer. Nu is mijn vraag; is het aannemelijk dat bij het vervangen van de motor ook de distributieriem vervangen is? Ik weet dat deze motor een wetbelt riem heeft die gedeeltelijk door de motor loopt. Is deze dus een integraal onderdeel van de geleverde revisie motor. Indien deze vervangen is dan scheelt dat namelijk flink in de toekomstige kosten.

Verder de vraag wat de kwaliteit van een revisie motor is, is dat zo goed als nieuw, met andere woorden, start de motor weer op een km stand van 0.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Ford Grand C-Max die in 2013 een revisiemotor heeft gekregen. U vraagt of dat inclusief distributie is en wat de kwaliteit is van een revisiemotor.

Bij een revisiemotor is er feitelijk sprake van versleten onderdelen die vervangen zijn voor nieuwe onderdelen en andere slijtage onderdelen die preventief worden vervangen. Daar hoort de distributie onherroepelijk bij die overigens bij deze auto iedere 240.000 km óf om de 10 jaar vervangen moet worden. Dus feitelijk is drie jaar geleden de distributietellerstand op 0 gegaan en heeft deze riem nog 7 jaar te gaan óf 113.000 km, uiteraard afhankelijk wat het eerst bereikt wordt.

Overigens heeft een nieuwe of revisiemotor géén gevolgen voor de daadwerkelijke tellerstand op de klok. Sommigen vragen zich af of deze dan óók op 0 moet. Maar dat is zeker niet het geval, die blijft zoals deze is. Een auto kent immers meer slijtage gevoelige onderdelen dan alleen de motor.