Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Betrouwbaarheid en levensduur automotoren Seat Leon ST

Vraag gesteld door op 26 januari 2021

Beste expert, ik ga een occasion auto aanschaffen en heb een aantal vragen m.b.t. de motor in de auto. Ik ben van plan een Seat Leon ST te kopen met bouwjaar 2016-2017. Ik kom deze tegen met verschillende motoren, daarover enkele vragen.

1. Met name de Derde Generatie na facelift (5F vanaf 2017) worden veel modellen geleverd met een (benzine) 1.0 EcoTSI met 3 cilinders en 115 pk. Nu vraag ik mij af wat het gevolg is van de kleinere motorinhoud in combinatie met 3 cilinders op de levensduur en de betrouwbaarheid van de motor (bijvoorbeeld in vergelijking met de 1.2 of 1.4 TSI met 4 cilinders en dezelfde pk's). Klopt het dat de motor betrekkelijk hard moet werken om het vermogen te leveren en dus sneller zal slijten?

2. Ik lees terugkerende klachten over de TSI (1.2 en 1.4 TSI) motoren (zeker van de derde generatie 5F 2012-2017) over:
-koolstofafzetting in het inlaattraject, als gevolg van directe brandstofinjectie
-over een betrekkelijk hoog olieverbruik
- over lopen op 3 cilinders als gevolg van een defecte bougiekabel.

Herkent u deze klachten en klopt het dat dit bekende gebreken zijn aan een TSI motor? Zo ja, is er een bouwjaar te noemen vanaf wanneer deze zwakker punten verholpen zijn? En gelden deze bekende klachten ook voor de 1.0 EcoTSI (2017)

3. Er worden veel FR modellen aangeboden van de Seat Leon met een 1.4 Eco TSI motor (2016). Klopt mijn aanname dat de FR versie in trek is bij de sportievere berijder en dat deze auto's derhalve zwaarder belast zijn en dus een kortere levensduur hebben?

4. Kan u een inschatting maken tot welk kilometrage een Seat Leon ST uit 2016 met een EcoTSI 1.4 motor goed meekomt? (Huidige kilometerstand 70.000)

5.Klopt het dat het niet slim is een geïmporteerde auto aan te schaffen? Zo ja, waarom is dat?

6. Ik vraag mij af of ik in mijn situatie (20.000 km per jaar) niet gelijk uit ben met de aanschaf van een diesel of wat het verschil zou zijn in kosten.
Het zou dan dus gaan om een Seat Leon ST 1.4 TSI 150 PK FR in vergelijking met de Seat Leon ST 1.6 TDI 110 PK FR. wat is uw mening daarover?

Ik kijk uit naar uw antwoorden en expertise!
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Seat Leon ST van het bouwjaar 2016-2107. U heeft over de verschillende toegepaste motoren de nodige vragen.

Wat betreft uw eerste vraag mag het duidelijk zijn dat minder cilinders minder inwendige wrijving in de motor oplevert, minder gewicht en uiteindelijk ook een lager verbruik. Een viercilinder is op papier dus iets minder efficiënt dan een driecilinder, terwijl de onderlinge motorische prestaties niet voor elkaar hoeven onder te doen dankzij de turbo. Wat levensduur betreft kennen wij geen signalen dat een drie cilinder daarin beperkt is. Bij normaal, gemiddeld gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Maar bij intensiever gebruik, het rijden van langere afstanden, het trekken van een caravan of veel rijden in heuvel- of bergachtige gebieden, maakt een viercilinder een betere keuze. Een gedownsizede lichte drie cilinder is dus prima geschikt bij niet al te intensief gebruik, en mag u daar zoals van elke benzine motor een minimale levensduur van verwachten van minstens 250.000 km. Maar uiteindelijk zijn deze motoren wel lichter uitgevoerd en is een zwaardere motorvariant een betere keuze bij een intensievere motorbelasting.

De door u opgesomde klachten omtrent de 1.2 en 1.4 TSI motoren herken ik wel. Maar de TSI motoren zijn zo'n 15 jaar geleden al geïntroduceerd en verschenen de klachten destijds al kort daarna. De enorme verkoopaantallen gedurende de afgelopen 15 jaar heeft er wellicht wel voor gezorgd dat het aantal klachten zorgwekkend veel waren en de suggestie gewekt dat elke TSI wel aan de beurt zou komen. Dat is zeker niet het geval geweest. En door de jaren heen zijn de klachten bij ons niet meer in verhouding met voorheen. Zeker voor de generatie motoren van na 2014 zou ik geen reden hebben om een negatief aankoop advies uit te brengen. Ook niet de 1.0 versie mocht dat passen bij uw gebruik.

De FR versie legt de nadruk op een wat meer sportievere uitstraling. Het is niet per definitie zo dat iedere berijder ook sportieve rijambities hoeft te hebben bij een dergelijke uitvoering. Het kan ook de uitstraling zijn waar men voor valt. Maar gemiddeld gezien zal deze versie mogelijk nét wat sportiever bereden kunnen worden. Maar van de genoemde generatie zal een wat sportiever rijgedrag op de levensduur van deze vier cilinder niet heel erg van invloed zijn. 

Zoals gezegd zou het voor elke benzinemotor teleurstellend moeten zijn wanneer een kilometrage van minimaal 250.000 km niet wordt gehaald. Dan doel ik uiteraard ook op zónder kostbare en intensieve motorische ingrepen. En gezien de gemiddelde levensduur van een auto van ongeveer 19 jaar zullen verreweg de meeste auto's daar ook wel aan kunnen voldoen. Dus met de beoogde kandidaat met 70.000 km op de teller is de conclusie dat deze nog een heel autoleven voor zich heeft.

Aan een import auto kleeft altijd een bepaalde onzekerheid. Een dealerauto zou u als eerlijk mogen beschouwen maar wel met als voorwaarde dat de verkoper het verleden kan overleggen. Wanneer er sprake is van een ingevuld onderhoudsboekje of onderhoudshistorie vanuit het land van herkomst, met een kilometerregistratie gerelateerd aan de op dat moment uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden, moet dat vertrouwd genoeg zijn om tot de koop over te gaan. Wanneer de dealer op geen enkele manier aantoonbaar zekerheid kan geven, is dat misschien niet zo'n goede basis om dan toch met deze auto in zee te gaan. Uiteindelijk gaat u deze auto ooit weer inruilen en zou de koper graag óók dat stukje zekerheid willen zien.

De keuze tussen benzine en diesel is met uw jaarkilometrage snel gemaakt. Dat valt in het voordeel van benzine en zou u toch wel de 30.000 km op jaarbasis ruim moeten passeren om diesel als alternatief in beeld te krijgen. Een voordeel kan wel zijn de lagere aanschafwaarde van gebruikte diesels, maar bij inruil krijgt u daar ook weer de rekening van gepresenteerd. Daarbij komt ook dat de accijnzen op diesel brandstof de komende jaren nog verder omhoog gaat. Voor een goede vergelijking tussen de twee genoemde kandidaten kunt u ons Autokosten programma raadplegen, die ook de aanschafprijs meeneemt in de berekening.