Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Turbo defect

Vraag gesteld door op 12 januari 2021

Ik had auto (vw golf6) bij de dealer gebracht voor grote beurt, na 2 dagen rijden en plots witte rook merkte ik dat er teveel olie in de auto gedaan was, ver boven maximaal. Hier is ook mobiliteitsservice bij geweest en zei dat ik naar dealer moest omdat olie er uit moet en teveel olie schade kan aanrichten en ook nagekeken moest worden. Terug bij de dealer, en volgende dag werd er gezegd dat er niet teveel olie maar de turbo defect is. Kan de turbo door teveel olie kapot gaan?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na een recent uitgevoerde onderhoudsbeurt zag u na twee dagen ineens witte rook uit de uitlaat. Dat zou te wijten zijn aan té veel olie dat vervolgens door de verantwoordelijke garage wordt ontkend. De turbo zou defect zijn.

Op afstand vaststellen welk verhaal juist is wordt uiteraard lastig, maar ik wil beginnen met de witte rook. Dat duidt in de regel eerder op het verbruik van koelwater dan olie. Een pluim verbrande olie is immers eerder blauw dan wit, hoewel dat onderscheid soms best lastig te maken is. Een turbo kan door verschillende oorzaken defect raken maar zal dat eerder doen bij te weinig olie dan te veel.

Het kan wel zijn dat overmatig veel motorolie uiteindelijk via de turbo tot de verbrandingsruimte van de motor geraakt, de motor daardoor ''op hol slaat'', feitelijk op de motorolie draait en met een grote klap en flinke inwendige schade de geest geeft. Het mag duidelijk zijn dat die rookontwikkeling wel heel spectaculair is en helaas het einde van de motor inhoudt. Toch kan de witte rook óók een indicatie zijn van een defecte turbo en wil ik benadrukken dat te veel aan olie per definitie slecht is voor de motor. Dan kan uiteindelijk ook op basis van het bovenstaande verhaal de turbo defect raken. Het lijkt me echter moeilijk aantoonbaar dat té veel olie verantwoordelijk is voor dit defect. Ik wijs het niet per definitie af maar bewijzen wordt een probleem, wanneer er wellicht al inmiddels werkzaamheden hebben plaatsgevonden en de bewijslast niet meer boven tafel valt te krijgen.