Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Start-stopsysteem werkt niet

Vraag gesteld door A. van der Ham op 2 januari 2021

Wij hebben sinds een half jaar een fiat 500L Living met Twinair motor. Gekocht als occasion bouw jaar 2013 .
Het start stop systeem werkt niet. Ook als aan alle voorwaarden wordt voldaan stopt de motor niet.  Alleen als ik de sensor bij de accupool loskoppel en na 10 sec weer aansluit, dan werkt het systeem feilloos zoals het hoort..... Totdat er weer een koude start is geweest of hij herstarten tijdens het uitgeschakeld zijn nodig vond. Dan stopt hij onder geen voorwaarde weer, totdat ik de sensor weer reset. De garage laat weten dat er bij aflevering een nieuwe en juiste accu in is gezet, en er geen fouten gemeten worden, en dat het start stop systeem altijd meer problemen geeft dan voordelen: "jammer maar niets aan te doen. "
Het lijkt mij sterk dat het systeem niet goed werkend is te krijgen. Het autobedrijf is volgens mij een kundig bedrijf (Preuninger Kerketuinen in den Haag).
Het lijkt er op dat als de accusensor eenmaal registreert dat de accu onvoldoende capaciteit heeft, (en dan dus terecht het start stop systeem blokkeert), vervolgens nooit meer checkt of de accu weer op niveau is, ofwel zichzelf reset. Immers als ik hem daarna handmatig reset doet hij het weer feilloos.
Is het terecht dat de garage stelt dat het systeem niet goed kan werken/dat het niet oplosbaar is? Wat zijn uw ervaringen/ adviezen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U klaagt over een niet werkend start-stopsysteem van uw Fiat 500 met Twinair motor. De verantwoordelijke dealer stelt dat het een onoplosbaar probleem is.

In de handleiding van uw auto worden er een tiental omstandigheden genoemd waaronder de motor niet wordt uitgeschakeld. Misschien is het nog goed om voor de zekerheid uit te sluiten dat daar een mogelijke verklaring tussen staat.

Als een start-stopsysteem niet goed werkt (motor slaat niet automatisch af) gaat de aandacht als eerste uit naar de laadtoestand van de accu. Die kan te laag zijn bij gebruiksomstandigheden als het rijden van korte stukjes of langdurig niet gebruiken van de auto. Maar de laadtoestand van de accu is wel met stip oorzaak nummer één voor een weigerende start/stop.

Het is zeker zo dat start/stop in z'n algemeenheid een redelijk bekend en beladen onderwerp is waar we meerdere soortgelijke verhalen over horen. Dus het functioneren is zeker niet altijd feilloos hoewel anderen het juist wel als prettig ervaren wanneer de motor onder alle omstandigheden gewoon blijft draaien. Er is wat dat betreft ook nog een zekere ergernis onder veel berijders omtrent dit systeem. Maar een feit is dat, wanneer het systeem is ingeschakeld en alle omstandigheden zodanig zijn dat wat veiligheid en emissie betreft deze het ook daadwerkelijk zou moeten doen, dat uiteraard ook het geval moet zijn. Wanneer dat in uw geval niet zo is, is er simpelweg sprake van een gebrek en zal de dealer dat onder garantie moeten herstellen. Misschien dat een nieuwe accu een simpele oplossing zou kunnen zijn maar is volgens de dealer kennelijk al bij aflevering vervangen. Maar ik kom bij Fiat ook wel de accusensor tegen die vanwege slechte contacten roet in het eten gooit. Misschien dat u dat nog als mogelijke oorzaak zou kunnen aandragen.

Maar ik wil benadrukken dat u als consument recht heeft op een deugdelijk product en u óók van start/stop mag verwachten dat deze functioneert zoals de handleiding dat ook omschrijft. Zonder passende oplossing kunt u altijd nog de dealer aansprakelijk stellen en sommeren binnen een redelijke termijn dit alsnog te herstellen. Zie aanvullend daarvoor onze pagina Stappenplan klachten na aankoop