Vervangen remschijven/blokken Renault Captur automaat

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 december 2020

In december 2019 heb ik een uit Duisland geimporteerde Renault Captur gekocht ui 2017  bij een garage in midden Limburg. De Km stand was ongeveer 27.000 km. Afgelopen week heb ik een kleine beurt laten doen, km stand ongeveer 44.500, en toen werd mij meegedeeld dat de remschijven vervangen moesten worden en dat het het beste was om de blokken dan ook gelijk te vervangen. In vind dit erg snel want ik lees in de veelgestelde vragen dat deze langer moeten kunnen meegaan. Volgens de garage komt dit echter mede doordat het een automaat is die niet veel op de motor remt maar meer op de schijven Klopt dit ? Zo nee welke tegenargumenten kan ik dan gebruiken. Tenslotte kan ik de oude remschijven ergens laten beoordelen op bijv. slijtage of zo als ik deze meeneem van de garage nadat ze vervangen zijn.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

 

De remschijven van uw Renault Captur moeten volgens uw garage vervangen worden. De kilometerstand is 44.500 en de auto is uit 2017. De vraag is om welke reden de remschijven vervangen moeten worden. Soms is roest de oorzaak. Remschijven zijn namelijk onderhevig aan roest. Bij normaal of intensief gebruik levert dit geen problemen op: de remschijven worden tijdens het remmen vanzelf 'gepolijst' door de remblokken.


Maar als de auto weinig wordt gebruikt, of als de remmen door een rustige rijstijl nauwelijks worden aangesproken, kan de roest toeslaan. De achterste remmen worden altijd minder belast dan de voorste. Vervanging van de remschijven is de beste optie.
Om later opnieuw roest op de remschijven te voorkomen kunt u af en toe op een moment dat het veilig kan, wat steviger remmen. Dat hoeft geen noodstop te zijn, maar door elke rit op een goed gekozen moment even wat steviger te remmen houdt u het systeem in optimale conditie.

Als de achter-remschijven vervangen moeten worden vanwege slijtage, dan kunt u de garage vragen de dikte te meten en die te vergelijken met de minimale dikte die ze volgens de fabrieksspecificaties mogen hebben. 
Remblokken en - schijven slijten ook sneller als de remmen aanlopen, dus als de blokken niet geheel loskomen van de remschijf.