Te kleine accu?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 09 december 2020

Ik privatlease sinds juni 2020 , via Alcredis in Vianen, een nieuwe Lexus UX. De Lexus is geleverd door Lexus Amersfoort. De kilometerstand is 2200 km. Nu heb al 2 keer pech gehad omdat de kleine startaccu leeg was. De hulpdienst heeft dat, na een uur wachten, steeds weer verholpen. Maar dan moet ik 30 min. rond gaan rijden om de accu op te laden. Bij de dealer is alles nagekeken maar “niets” gevonden. Daarbij werd gezegd dat de kleine accu eigenlijk te licht is en vooral bij koud weer het af laat weten. Verder doen ze niets. Alcredis wil niet helpen om dit op te lossen, hoewel het volgens mij hun auto is, maar zegt dat de dealer dit moet doen. De dealer zegt dat Alcredis dit moet oplossen.
Wat moet ik nu doen? Straks sta ik weer stil met een lege accu en niemand doet iets

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U least sinds juni een Lexus UX en heeft al twee keer met pech langs de weg gestaan. Beide keren bleek de startaccu leeg te zijn gelopen. U heeft de auto laten nakijken bij de dealer, maar die heeft niets gevonden. Zowel de dealer als de leasemaatschappij bieden geen oplossing voor het euvel. U wilt graag weten welke technische oplossing voor dit probleem voor handen is en wat uw rechtspositie is tegenover de leasemaatschappij en/of dealer.

Leegloop startaccu
Afgaande op de kilometrage tot nog toe, rijdt u ongeveer 4400 km per jaar. Vermoedelijk zijn de ritten bovendien niet lang. Een auto moet om in goede conditie te blijven rijden. Het zelfde geldt voor de (start)accu. Als een auto weinig gebruikt wordt en tijdens het gebruik niet de tijd krijgt om voldoende op te laden zal iedere accu regelmaat leeg raken.  

Een technische oplossing voor het leeg lopen van de accu is een zogenoemde druppellader, maar dan moet er wel dat wel mogelijk zijn (parkeren bij huis, stopcontact in de buurt). Een andere technische oplossing is er niet, behalve meer en langere afstanden rijden, aldus mijn auto technische collega’s.

Gebrekkig product
De vraag of de geleverde startaccu voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben is hiervoor eigenlijk al beantwoord. Het leeglopen van de accu is waarschijnlijk het gevolg van het (weinige) gebruik van de auto. In dat geval kunt u op grond van de wet of op basis van een eventuele garantie, geen oplossing voor het probleem eisen van de verkoper of van de leasemaatschappij.

Als u kunt aantonen dat u het leeglopen van de accu niet hoefde te verwachten of kunt aantonen dat de accu in uw auto gebrekkig is, dan kunt u op grond van non-conformiteit een oplossing voor dit gebrek vorderen van de dealergarage. U kunt een technische onderzoek naar de startaccu laten verrichten door een technische expertise bureau, zoals bijvoorbeeld DEKRA.

Conclusie
Waarschijnlijk is het leeglopen van de accu het gevolg van het weinige gebruik van de auto. In dat geval is er geen sprake van een gebrekkig product dat hersteld moet worden. Technisch kan het leeglopen worden voorkomen met een druppellader, maar dat moet dan wel mogelijk zijn. De kosten voor een druppellader kunt u, als er geen sprake is van een gebrekkige startaccu niet verhalen op de verkoper. Mocht u kunnen bewijzen dat er sprake is van een gebrekkige startaccu dan kunt u hertstel van dit gebrek vorderen van de verkoper.

Als u de auto weliswaar weinig gebruikt, maar vrijwel uitsluitend voor ritten van langer dan 20 minuten, dan raad ik u aan om onderzoek naar de startaccu te laten verrichten.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit ( Klachten na aankoop - ANWB), verwijs ik u graag naar onze website.