Speling in stuurhuis door botsing?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 december 2020

Ik heb een VW Golf 4 (1J1). Recent moest deze voor de APK. Bij de keuring werd speling in het stuurhuis geconstateerd. Maar het was verder geen groot probleem zei de keurmeester. De teller van de Golf staat over de 390000. Maar in augustus heb ik parkeerschade bij het linker voorwiel gehad, doordat iemand anders lomp wegreed van een ander parkeervak aan de andere kant van de weg (smalle woonstraat met langsparkeren) en onvoldoende voertuigcontrole had en zodoende in mijn zijkant kwam. Mijn auto is daarbij een paar centimeter opzij geschoven, dus het was behoorlijk lomp. Er zaten ook krassen op mijn auto van voor naar achter (of andersom) van minder dan een meter. De botsing was dus niet helemaal haaks, hoewel getuigen wel hebben verklaard dat de dader na de botsing ook lomp weg reed en weer tegen mijn auto zat. Ik heb het zelf niet gezien. Mijn vraag is: kan deze botsing de oorzaak zijn de speling in het stuurhuis, en wanneer wordt deze speling een probleem, en wat kan daaraan gedaan worden?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U vraagt of een aanrijding de oorzaak zou kunnen zijn van speling op het stuurhuis. Bij de APK is dat naar voren gekomen maar is volgens de keurmeester vooralsnog geen probleem.

In theorie zou er een verband kunnen zijn met de aanrijding maar is concreet niet aantoonbaar. En wanneer de speling daadwerkelijk op het stuurhuis zit, verwacht ik eerder dat dit een normale gebruikersslijtage is. Met bijna 4 ton op de teller is dat dan ook méér dan een natuurlijk verschijnsel. De auto zal per definitie steeds meer en vaker gevorderde gebruikersslijtage laten zien en is een stuurhuis er één van. Dus normale slijtage lijk me logischer dan als gevolg van de aanrijding. Met name ook omdat dit toch niet aantoonbaar is.

Zo lang het nog in een relatief beperkte mate is, is de speling nog onschuldig. Bij een volgende APK zou het mogelijk wel afkeur kunnen zijn en is vervanging de enige passende oplossing. Dat kan een gereviseerd exemplaar zijn maar ook een goede gebruikte óf nieuw uit de doos van de dealer. In het laatste geval wel de duurste ingreep maar er zijn zeker goedkopere alternatieven.