Lekkage waterpomp

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 december 2020

Wij rijden een Ford Mondeo 1.5 Ecoboost, jan 2017. Nu staat de auto bij de Ford dealer, voor een beurt en de eerste APK 4jaar, KM-stand 101.000km. Nu heeft de dealer een lekke waterpomp geconstateerd, kan dit bij nog geen 4 jaar en 101.000 km ??? Temp. en koelvloeistof staan perfect en ook nog nooit bijgevuld. Tevens zie ik dat meestal ook de riem wordt vervangen, interval riem staat op 10jaar/200.000km, hierover heeft de dealer niets gemeld, alleen een lekke waterpomp. Gaarne u reactie. Wat als mijn riem nu voor de 200.000/ 10 jaar defect raakt?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Bij de eerste APK krijgt u van de Ford dealer de melding dat er een koelwaterlekkage is bij uw Mondeo.

Dat is deze generatie Ecoboost motoren niet vreemd. Er zijn tal van soortgelijke meldingen geweest van verschillende Ford modellen met Ecoboost motoren, dat mogelijk óók hier te maken heeft met een koelwater lekkende O-ring bij de waterpomp. De dealer zal ook om die reden wat alerter zijn door op tijd aan de bel te trekken, alvorens u wél nadrukkelijk koelwater gaat verliezen. Maar de kosten zijn wat ons betreft óók in andere voorkomende gevallen voor rekening van de verantwoordelijke verkoper.
 

Wettelijke garantie
Een waterpomp/O-ring dient normaliter een autoleven lang mee te gaan. Nu blijkt dat de waterpomp/O-ring ondeugdelijk is, kunt u zich (als consument) een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Kosten reparatie
Beroep op conformiteit dient u te richten aan de dealer (verkoper). Deze dient op zijn beurt de waterpomp/O-ring te vervangen. De kosten van de reparatie komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.

Geschillen
Komt u er niet uit met de dealer;

  • Leg de zaak voor aan uw rechtsbijstandverzekering
  • Leg het geschil ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen

Meer informatie over Klachten na aankoop  vindt u op onze website. U kunt de garage ook aansprakelijk stellen wanneer in een later stadium blijkt dat de distributieriem niet de voorgeschreven vervangingstermijn weet te halen. Maar meestal wordt deze preventief mee vervangen op kosten van de verkoper, mits deze uiteraard zijn verantwoordelijkheid neemt.