Waarde auto na motorrevisie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 december 2020

Van mijn BMW 320i bouwjaar 2012 heb ik noodgedwongen vorig jaar de motor moeten laten reviseren (ruilmotor) nadat deze was stilgevallen door een gebroken oliepompketting a.g.v. problemen ditributieketting/- geleiders. Deze revisie heeft totaal ca. €9000,- gekost. Wat betekent dit voor de (inruil)waarde van deze auto? Mijn ervaring is dat een ingrijpende reparatie weinig tot niet van invloed is op de inruilwaarde en dat deze vooral bepaald wordt door leeftijd en kilometrage. Hoe denken jullie daarover?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Vorig jaar heeft u vanwege een stevig motorisch gebrek een revisie laten uitvoeren voor het genoemde bedrag. U vraagt of dat nog enigszins van invloed is op de (inruil)waarde.

Inderdaad zijn merk, type, uitvoering, leeftijd en kilometrage de belangrijkste factoren voor de restwaarde. Vervolgens speelt de staat en conditie ook een rol. De gereviseerde motor zorgt niet zomaar ineens voor een opwaardering. Van de motor wordt immers per definitie verwacht dat deze goed is. Een kapotte motor maakt een auto in feite min of meer ''waardeloos''.

Maar er valt in uw geval zeker wel een voordeel te benoemen. Bij de revisie is de toch wel de bij deze BMW gevoelige en prijzige distributieketting met toebehoren vervangen. Dus wanneer je van een opwaardering zou mogen spreken is dat wel een zodanige ingreep dat daar bij de waarde wel rekening mee gehouden moet worden. Dat gaat echter maar om een waardevermeerdering van een paar honderd euro en staat niet in verhouding met die totale revisie. Eigenlijk geeft de recent vervangen ketting de indruk van een goed onderhouden auto, en kan dat de waarde bij inruil en verkoop daardoor nét even wat opkrikken.