Service voor Infiniti occasions na sluiting Infiniti Centers

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 november 2020

Ik ben geïnteresseerd in een Infiniti occasion, een Q30(S) 1.6t automaat.

Ik heb met plezier en belangstelling uw review gelezen en las als enige bekende problemen de contactsleutel, een Mercedes kwaal. Is er nog goed aan een reservesleutel te komen?

De positieve indruk over de auto sterken mij in de gedachte werk te maken van mijn zoektocht naar een geschikte occasion dat binnen mijn plaatje valt. Nu is het stukje over de Infiniti Q30 als occasion wel enigszins achterhaald inmiddels (3 jaar geleden geschreven in november 2017, zie ik), sinds in Nederland per 31 maart 2020 de deuren van de Infiniti Centers de deuren hebben gesloten en Infiniti helaas is vertrokken uit West-Europa. Mijn vraag is waar ik het beste terecht zou kunnen voor service als ik een geschikte occasion heb gevonden? Ik zie nog wel 2 Infiniti geautoriseerde garages in Amsterdam en Rotterdam, maar is het aan te raden daar in onderhoud te gaan, of niet?
Ik zie nog geen ex-lease Q30 op de markt als aanbod, verwacht u dat dit nog gaat komen?
Het model is eind 2015 geïntroduceerd, er zijn er wel de nodige te vinden uit 2016 al (en jonger)
2016/2017 is waar ik persoonlijk naar kijk, een jonge occasion van ca. 4 jaar oud met max. 70.000km
Is er nog groot onderhoud rond dit kilometrage te verwachten? Heeft het een distributieriem of ketting bijvoorbeeld?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U refereert aan de occasiontest van de Infiniti Q30 die u overweegt aan te schaffen.

In de test melden we inderdaad de kwetsbare sleutel, maar zijn er tal van autosleutelspecialisten die ongetwijfeld preventief een extra reservesleutel kunnen bijmaken. Verder melden we voor de benzine versie géén specifieke klachten en krijgt deze luxe ''Japanner'' de status zéér betrouwbaar te zijn, maar grotendeels op basis is van de derde generatie Mercedes A-klasse. De test is inderdaad min of meer door de tijd ingehaald. Het merk wordt niet meer in Europa verkocht, maar inhoudelijk is de test nog wel relevant voor potentiele geïnteresseerden.

Ik verwacht eerlijk gezegd geen aanvullende technische update van de occasiontest. Wanneer ik kijk naar het huidige aantal geregistreerde kentekens dan moeten er in Nederland zo'n 286 stuks Q30's op kenteken staan. De kans dat we een toch redelijk zeldzame maar verder betrouwbare Q30 met veel voorkomende klachten aan de kant van de weg gaan tegenkomen lijkt eigenlijk wel uitgesloten.

Van de genoemde geregistreerde aantallen zijn er ruim 60 afkomstig vanuit het buitenland. In het gebruikte aanbod kom ik tal van exemplaren tegen die een zakelijk eigendom zijn geweest. Dus mogelijk dat de gewenste versie als ex-lease ook op de gebruikte markt zou kunnen verschijnen. maar die spoeling zal zéér dun zijn. 

Wat onderhoud betreft denk ik dat u prima terecht kunt bij een universele garage voor het reguliere onderhoud. Zonder specifieke klachten zie ik geen reden om nog aan te kloppen bij één van de overgebleven service centers. In tijd van nood, bij een hele specifieke ingreep, is die mogelijkheid er altijd, maar zoals gezegd verwacht ik dat eigenlijk niet. Motorisch gezien is deze direct afkomstig van Mercedes en wordt de motor inwendig traditiegetrouw dus aangedreven middels een distributieketting, zonder opgegeven vervangingstermijn.