Occasion; belang aantal gereden km's

Vraag gesteld door H. Vreugdenhil op 03 december 2020

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een gebruikte Toyota Verso S; handgeschakeld. Dit zijn behoorlijk waardevaste auto's. Prijzen lopen uiteen en de km-stand is één van de bepalende factoren hierin. Ik kom veel auto's tegen met een relatief hoge km-stand tot 100.000+. Is het raadzamer een auto met ca. 50-60.000 km op de teller te kopen of kan 100-110.000 ook zonder problemen? Waar moet ik rekening mee houden? Tevens kom ik veel importauto's (ook België) tegen. Kan dit en waar moet ik dan op letten? Bij voorbaat dank voor uw medewerking!

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U zoekt een geschikte Toyota Verso-S maar vraagt zich af of een tellerstand rond de ton bezwaarlijk is. Lagere tellerstanden zijn er uiteraard ook maar met een beduidend hoger prijskaartje.

Wanneer binnen uw budget exemplaren verschijnen met 100.000-110.000 km op de teller is dat wat mij betreft verre van bezwaarlijk. De keuze is per definitie safe en denk ik dat u daar bij normaal en regulier gebruik gerust anderhalve ton bij moet kunnen rijden zonder kostbare ingrepen. Deze Toyota heef een prima status zoals ook vermeld in onze occasiontest

Zoals u merkt is het lucratief om dergelijke populaire auto's te importeren wanneer de vraag groot is en het aanbod best klein. Op zich is daar niks mis mee maar wel met de onderstaande aantekeningen en aandachtspunten.

Het is van belang dat er een inzichtelijke historie bekend is van de auto, zoals een ingevuld onderhoudsboekje met bijvoorbeeld een datum van onderhoud met een kilometerstand. Het later weer verkopen of inruilen van een importauto kán nog weleens negatief geïnterpreteerd worden. Maar met een open en inzichtelijk historie van met name het buitenlandse verleden, zoals een volledig ingevuld onderhoudsboekje of onderhoudsfacturen, hoeft dit bij een latere verkoop niet nadelig te zijn voor de restwaarde.