Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hybride of benzine

Vraag gesteld door S. Jonker op 5 december 2020

Ik lees in veel van uw antwoorden mbt hybride of volledig elektrisch rijden in relatie tot alle kosten, dat u verwijst naar de rekentool autkosten. Ik heb al meerdere malen daar een kenteken ingevoerd, maar telkens geeft de tool aan dat hij de berekening niet kan maken. Dus dan maar hier mijn vraag.
Ik ben voornemens om een Porsche Cayenne Hybride (2015-2018) te kopen. Ik rijd ongeveer 20.000 km per jaar waarvan 90% woon-werkverkeer, waarvan 90% snelweg. Wat is dan goedkoper? Een bezine versie van hetzelfde type auto of de hybride versie.

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

U vraagt naar onze inzichten over de gebruikskosten van een Porsche Cayenne, benzine versus (plug-in) hybride (phev).

Deze auto komt niet uit onze autokostentool, omdat we onvoldoende marktgegevens hebben om een betrouwbare (rest) waardeberekening / inschatting te kunnen maken.

Als we de kosten die samenhangen met de aanschaf- en restwaarde even buiten beschouwing laten dan kunnen we wel een vergelijking maken op de overige kostenposten.

De verzekeringskosten van de PHEV zullen iets hoger zijn door de hogere nieuwprijs en de wat hogere massa. Wij schatten het verschil op ca. 40 tot 50 euro per jaar. Het MRB tarief voor de PHEV is fors hoger door de veel hogere massa (verschil van bijna 300 kg). Afhankelijk van de provincie ben je voor de PHEV aan MRB zo'n 380 euro per jaar meer kwijt, dan voor de benzine (volgens onze gegevens heeft de PHEV een massa leeg van 2325 kg versus 2040 kg voor de benzine).

Op basis van onze modellen en inzichten denken we dat de PHEV op 'reparaties en onderhoud' goedkoper is (180 euro per jaar minder) maar op kosten voor banden juist duurder (90 euro per jaar meer).

Tenslotte het verbruik. Opmerkelijk genoeg komen wij (met onze modellen en inzichten) voor beide auto's uit op 16,7 cent/km. Voor de benzine Cayenne gaan we uit van (en voor de goede orde wij hebben de 3.6 V6 als uitgangspunt genomen) een gemiddeld praktijkverbruik van 10,5 L/100 km, gecombineerd met een brandstofprijs van 1,59 per liter voor euro 95.

Voor de PHEV gaan we uit van een gemiddeld gecombineerd verbruik fossiel en elektrisch. Als alleen fossiel gereden wordt schatten wij het praktijkverbruik in op 12,0 L/100 km, bij alleen elektrisch in onze inschatting een verbruik van 25 kWh/100 km. Ook hier een brandstofprijs voor benzine van 1,59 en voor het laden rekenen we met 29 cent/kWh. Dan gaan onze modellen er van uit dat je in de praktijk mag verwachten dat 80% van de kilometers beschouwd moet worden als puur en alleen brandstof motor, en dan 20% beschouwd moet worden alsof je alleen op de elektromotor rijdt. Uiteindelijk komen we dan dus ook aan 16,7 cent/km.

We hebben het even uitgebreid voor u uitgeschreven zodat u onze inschatting indien gewenst kunt aanpassen aan uw eigen inzichten of verwachtingen.