Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Haperende terugslagklep

Vraag gesteld door E. van der Meer op 29 november 2020

Mijn lease auto, Renault Megane 1.5 dCi bouwjaar 2017, heeft een probleem met de terugslagklep in de vacuüm rembekrachtiger. De terugslagklep gaat niet elke keer dicht als ik de motor uit zet. Gevolg is dat de vacuüm rembekrachtiger leeg loopt als de terugslagklep open blijft staan. Dit mankement openbaarde zich toen de auto 3 maanden oud was. De dealer kon niks vinden en heeft uiteindelijk na 2 jaar toch de terugslagklep onder garantie vervangen. Deze nieuwe klep heeft het 3 maanden vol gehouden en vertoont sindsdien het zelfde probleem. De dealer kan nu niks meer voor mij doen en verwijst me door naar Renault Nederland. Renault Nederland doet de klacht af met de mededeling dat het zo hoort, en neemt verder geen aktie. Volgens hun mag de terugslagklep dus gewoon open blijven staan. Ik begrijp deze uitspraak niet, ik mag toch verwachten dat de terugslagklep gewoon dicht gaat als de motor uitgezet wordt. Daar is de terugslagklep immers voor bedoeld? Anders zou je hem volgens mij net zo goed weg kunnen laten.

Mijn vraag is dus, wanneer moet de terugslagklep in de vacuümleiding naar de rembekrachtiger dicht zijn?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een klacht over de werking van de terugslagklep van de rembekrachtiger van uw Renault Megane.

Deze is eerder reeds vervangen na lang aandringen en heeft vervolgens slechts een paar maanden gewerkt. Deze klep moet feitelijk het door de vacuümpomp gecreëerde vacuüm vasthouden om bijvoorbeeld bij een afgeslagen motor nog wel even bekrachtiging te hebben. Na een paar keer trappen is dat weg en staat het pedaal hard bovenin. Start je de motor vervolgens, zorgt de eerder genoemde pomp weer voor vacuüm en werkt de bekrachtiging gewoon weer en voel je dat het pedaal weer wat dieper zit. 

Ik maak uit uw verhaal niet op dat de dealer de klacht ontkent maar zijn vinger richting de importeur wijst. Het mag duidelijk zijn dat de dealer zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Daar is (wellicht) de auto gekocht en de betreffende klep drie maanden geleden ook vervangen. Dus naar de importeur wijzen is volstrekt ongepast. Wanneer er echt een concrete aanwijzing is dat deze vacuümklep niet (goed) werkt en bijvoorbeeld meteen na afgezette motor alle onderdruk kwijt is, denk ik dat u misschien nog wat nadrukkelijker de dealer moet wijzen op zijn verantwoordelijkheden. Desnoods middels een ingebrekestelling zoals de modelbrief ook opgenomen in ons Stappenplan klachten na aankoop.