Extra slijtage bij hybride?

Vraag gesteld door W. Zuiderwijk op 29 november 2020

Bij mijn Hyundai Ioniq hybride duurt het bij lokaal en provinciale wegverkeer geruime tijd voor de temperatuur van de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is. Dat is logisch omdat de benzinemotor bij gas loslaten wordt uitgeschakeld en ook bij normaal rijden de elektromotor de aandrijving regelmatig overneemt. Indien ik vrijwel meteen de autoweg opga is het koelwater veel eerder warm omdat dan de benzinemotor vrijwel doorlopend de auto aandrijft  Mijn vraag is nu in hoeverre door de langzame opwarming er meer sprake is van extra slijtage?  Ik probeer zo te rijden dat de eerste paar kilometers op benzine wordt gereden maar zoals gezegd gaat in elk geval bij gas loslaten de auto op elektrische aandrijving over.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt in hoeverre er sprake is van extra slijtage door de langzame opwarming van de motor. 

Als een (plug-in) hybride het eerste gedeelte van een rit het grootste deel (of volledig) op zijn elektromotor rijdt, is het inderdaad logisch dat de benzinemotor op dat moment niet opwarmt. Zie het als een uitgestelde koude start. Als de benzinemotor meer vermogen moet leveren warmt hij ook sneller op. Het uitgangspunt van deze aandrijflijnen is dat de auto het allemaal zelf regelt en dat de bestuurder zich bij normaal gebruik geen zorgen moet maken over extra slijtage door het nemen van de 'verkeerde' route.