BMW Active Tourer

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 november 2020

Bmw introduceerde in 2014 de Active Tourer. Ik ben geïnteresseerd in een Active Tourer, maar de eerste modellen bleken problemen te hebben met de krukas. Nadat ze bij een upgrade van het model in april 2015 met een nieuwe versie kwamen werd er door de Duitse DEKRA vastgesteld dat de koppelingsplaat al snel bovengemiddeld afgesleten was (artikel Autobild).
Nu ben ik geïnteresseerd in een Active Tourer model 2016 en verder. Ik kan nergens terugvinden of deze problemen inmiddels door BMW in de Active Tourer zijn opgelost. Kunt u me verder helpen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een BMW Active Tourer 218i maar verneemt in diverse berichten koppelings- en krukasproblemen. U vraagt zich af of dit bij een 2016 versie óók nog kan spelen.

Het is inderdaad zo dat vrij snel na de introductie van deze driecilinder voorwielaandrijver bij een duurtest dit een teleurstellende conclusie was.

In de Duitse media verscheen wel een reactie van de fabrikant, die wat productiejaar 2016 betreft wel een geruststellende boodschap had:
“De BMW 3-cilindermotor (B38) wordt gebruikt in de BMW 218i Active Tourer. In de eerste productiesiefase had de krukas een axiaal lager dat was ontworpen als een gecombineerd, hydrodynamisch flenslager met een ontwerp van 180 graden ("halve schaallager").
Bij veelvuldig gebruik van de koppeling gaf dat voortijdige slijtage van het axiaallager en daarmee ook van de koppeling. Per april 2015 werd daarom bij de productie van de 3-cilindermotor overgeschakeld naar een 360 graden flenslager, een maatregel die de opgetreden technische problemen volledig wegnam. Sinds deze omschakeling zijn er geen afwijkingen meer geweest."