Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Range extender

Vraag gesteld door A. Hoogendoor op 15 november 2020

Graag zou ik elektrisch willen gaan rijden. Een volledige EV is echter kostbaar. Hybride is een alternatief echter heeft elektrisch een (erg kleine) actieradius. Er komen ook wat EV’s met een range extender. Dit lijkt mij een zeer goed alternatief. Immers een ruim voldoende actieradius voor 90% van de autoriten. Een kleiner accupakket, dus goedkoper en ook een minder zware auto, minder milieu belastend omdat je toch bijna volledig een elektrisch gebruik van de auto hebt.
Mijn vraag: Wat zal de wetgever hiermee doen? Gelijk stellen aan een Hybride, ivm wegenbelasting e.d.? Steunt de ANWB de in mijn ogen goede tussenvorm van aandrijving? En verwacht u introductie van dit type? (Zoals u weet, Mazda en Nissan zijn er mee bezig)
Ik ben een 65 plus privé rijder. Mijn huidige auto, een Focus is 8 jaar oud en verbruikt 6.2/100km.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over elektrisch rijden.

De ANWB is voorstander van schone lucht en steunt mobiliteit die zowel de luchtkwaliteit als het klimaat zo weinig mogelijk belast. Uiteindelijk zullen we van de fossiele brandstoffen af moeten en heeft elektrisch (batterij-elektrisch of waterstof-elektrisch) de toekomst. Als volledig elektrisch nog niet ideaal is voor u (u schrijft dat u een EV nog te kostbaar vindt) dan is elke tussenvorm welkom. Dat kan hybride zijn, plug-in hybride of elektrisch met range extender, al is nog de vraag wat bijvoorbeeld de Mazda met rotatiemotor als range extender gaat kosten. 

Een (plug-in) hybride of EV met range extender wordt niet gezien als volledig elektrisch. Auto's met dit type aandrijflijn zijn niet vrijgesteld van BPM. Voor de MRB geldt in 2020 t/m 2024 nog een halftarief terwijl een elektrische auto t/m 2024 is vrijgesteld van MRB.