Probleem met hoofddraad boom en ureum reservoir pomp Peugeot Expert uit 2008

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 05 november 2020

Ik heb in 2018 een peugeot expert gekocht met adblue systeem ingebouwd. Nu is de 2 jaar garantieperiode voorbij en geeft de auto steeds motorstoring aan op het dashboard. Het blijkt de hoofd draadboom te zijn die kortsluiting geeft en het ureumreservoir dat eraan gebouwd zit is ook defect. Totale kosten (met 50% coulancekorting) Euro 2175 excl btw! Dit probleem heeft mijns inziens niets te maken met slijtage of rijgedrag maar eerder met een fabricagefout. Kan ik dit claimen bij de fabrikant (Peugeot)?
 

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Kort na verloop van de fabrieksgarantie gaf uw auto een motorstoring aan. Na diagnose door de dealer blijkt dat er in de kabelboom kortsluiting ontstaat en blijkt dat het ureumreservoir (voor adBlue) moet worden vervangen. De dealer is bereid tot een coulanceregeling waarbij een korting van 50% op de reparatiekosten wordt gegeven. U heeft de auto zakelijk gekocht met uw BV. U bent van mening dat u dergelijke problemen niet hoef te verwachten en wilt graag weten of u de reparatiekosten kunt verhalen bij de fabrikant of importeur.

Garantie
Bij de koop van deze nieuwe auto is een fabrieksgarantie overeengekomen van 2 jaar. Deze termijn van 2 jaar is verlopen, zodat u geen aanspraak meer kunt maken op deze garantiebepalingen.

BOVAG-voorwaarden zakelijke markt
Op de overeenkomst zijn de Bovag-voorwaarden voor de zakelijke markt van toepassing. U heeft de auto met het bedrijf (een besloten vennootschap) aangekocht. In art. 14 lid 3 van deze Bovag-voorwaarden wordt bepaald dat er geen aanspraak gemaakt kan worden op de wettelijke rechten bij non-conformiteit en dat uitsluitend de fabrieksgarantie voorwaarden van toepassing zijn.  

Regels conformiteit
De wettelijke regels met betrekking tot conformiteit zijn van dwingend recht ingeval van een consumentenkoop. Bij een zakelijke koopovereenkomst zijn deze bepalingen van regelend recht en kunnen partijen hiervan afwijken. De bepalingen uit boek 7 zijn door de Bovag-voorwaarden buiten werking verklaard op de betreffende koopovereenkomst.

Conclusie
Als consument hoefde u de genoemde gebreken zeker (nog) niet te verwachten en was een vordering tot kosteloos herstel zeer waarschijnlijk succesvol geweest. Echter nu er sprake is van een zakelijke overeenkomst kunt u zich niet beroepen op consumentenrechtelijke bepalingen.

Vanuit juridisch perspectief is het best mogelijke resultaat een coulance-regeling. Ik raad u aan om in overleg met de verkoper en eventueel met de importeur, te zoeken naar een meer aanvaardbare regeling. U kunt geen kosteloos herstel vorderen van de verkoper of importeur.