Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Emissieklasse onduidelijkheden

Vraag gesteld door F. van der Linden op 13 november 2020

Mijn auto, een benzine Volvo V90 uit 1997, geïmporteerd uit Zwitserland, heeft voor Duitsland een groene stikker (4). Toen ik hem kocht, drie jaar geleden, was de emissie klasse bij de RDW niet ingevuld. Nu is klasse 2 ingevuld. Terwijl de auto origineel een dubbel geregelde katalysator heeft. Ik heb ook de originele Zwitserse emissie controle papieren. Het zit het nu? Komt "onze" klasse 2 overeen met de Duitse klasse "4"? Ik vermoed da RDW kort door de bocht gaat en zomaar de laagste klasse ingevuld heeft zonder mij in kennis te stellen. Wat kan ik hier aan doen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de Duitse groene milieusticker (4) en de emissieklasse 2 zoals vermeld in de voertuiggegevens van de RDW.

Euro 2 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in 1995 van kracht werd. Het is dus juist dat de RDW uw auto Euro 2 heeft toegekend. De groene milieusticker 4 moet u niet één op een relateren aan de Euronorm. Het betreft hier simpel gezegd sticker nummer 4 en staat dat getal dus niet voor de emissieklasse. Euro 4 is overigens van kracht gegaan in januari 2005 en kan dus ook nooit overeenkomstig met uw auto zijn. 

Uw auto krijgt terecht de groene Duitse milieusticker, simpelweg omdat het een benzine auto is van ná januari 1993. De RDW kent uw auto óók terecht de emissieklasse 2 toe. Alles klopt dus.