De Nissan Pulsar of de Toyota Auris?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 november 2020

Hierbij het volgende. Momenteel rijd ik een Nissan Pulsar 1.2 DIG-T uit 2015. De Pulsar heeft 88.000km staan op de teller. Wegens gezinsuitbreiding heb ik de auto twee maanden terug aangeschaft voor €12.900, - euro. Ik heb de auto met 6 maanden VIABOVAG garantie en 2 jaar APK aangeschaft. De auto is tot en met september 2022 APK gekeurd. De auto ziet er tip top uit. De kenteken van de Pulsar is ***.

Zowel Ik als mijn vrouw zijn tevreden met de Pulsar. Wel beschikt de Pulsar niet over parkeersensoren en daarom is het voor ons nog moeilijk parkeren. We moeten denk ik wennen aan de grote van de auto. Verder lees ik diverse negatieve verhalen over de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de NISSAN. Ik sta niet te wachten op onverwachte kosten. Nadat ik online op diverse forums ervaringen van de Pulsar rijders heb gelezen, ben ik een beetje bang geworden. De Pulsar had laatst ook waterlekkage. Als ik de mat aan de bestuurderskant uit de auto haalde en dan op het "vloertapijt" drukte, kwam het water er gewoon door. Ik was daarmee terug naar de garage (viabovag 6 maanden) en de lekkage werd weggewerkt.

In de periode dat de Pulsar gerepareerd werd kreeg ik een Toyota Auris mee als leenauto. Ik was in positieve zin verrasst. De Auris reed goddelijk! Het gaat hierbij om een Toyota Auris 1.8 benzine/ hybride uit 2015 (kenteken ***). De Auris had 74.000 km gereden. Verder beschikte de auto wel over parkeersensoren. De Auris voelde veel beter/vertrouwder aan bij zowel mij als mijn vrouw. De auto reed erg comfortabel maar was minder mooi dan de Nissan Pulsar. Verder was de Pulsar veel ruimer aan de binnenkant.

De Auris reed zo lekker dat ik een voorstel heb gedaan aan de dealer. Namelijk of we de Pulsar kunnen inruilen voor de Auris en zo ja, wat het ons zou kosten. De dealer vraagt naast de Pulsar €2.000,- voor de Auris. De Auris gaat ons dan €14.900,- euro kosten (voor de Pulsar hadden we 2 maanden terug 12.900 euro betaald).

Nu weten we niet of we het moeten doen. Is de Auris überhaupt wel zoveel waard? En is de Auris wel een betere/betrouwbaardere auto dan de Nissan? Wij zijn een gezin van 3 personen en willen gewoon een betrouwbare/fijne auto. Riskeer ik met de Pulsar meer kosten/onderhoud dan met de Auris? Beide auto's zijn automaat maar welke is betrouwbaarder en beter? Wat ik van u wil weten is of het slim is om te gaan ruilen voor de Auris? En is de Auris een bedrag van 14.900 euro wel waard? Is het een slimme zet? Ik kom er zelf niet uit.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na tijdelijk een Toyota Auris Hybrid als leenauto gehad te hebben blijkt dat zó te zijn bevallen dat u nu overweegt uw Nissan Pulsar in te ruilen. U vraagt of dat een slimme zet is.

Wanneer dat met een bij te betalen bedrag van 2000 euro is, is dat alleszins heel redelijk. De vraagprijs van de Toyota is redelijk conform de koerslijstprijs en na twee maanden de Pulsar inruilen zou normaal gesproken een groter bij te betalen bedrag laten zien van minstens 3000 euro. Tot dusver dus een heel redelijk financieel plaatje.

U werd aangenaam verrast door de Auris wat rijden betreft, maar zeker ook de complete uitrusting aan boord. Kennelijk voelde alles zó vertrouwd en vanzelfsprekend, dat u toch minder ervaart bij de Pulsar. Ik begrijp dat de overweging min of meer is ingegeven door de wat mindere berichten over de Pulsar waar zeker een kern van waarheid in zit. Er hebben ons wel wat motorische klachten bereikt omtrent hoog olieverbruik en motorstoringen. Internet is dan wel een medium waar je véél van dat soort berichten tegenkomt maar het is wel een teken aan de wand. En wanneer ik vervolgens de reputatie van de Auris bekijk dan mag u die gerust beschouwen als een van de meest betrouwbare auto's binnen dat segment. Dus enerzijds de ruimte, het praktische gemak zoals de parkeersensoren, het rustige en comfortabele rijgedrag, heel veel duurzaamheid en betrouwbaarheid én vervolgens een keurig bij te betalen bedrag lijkt mij dit een volstrekt te billijken keuze. 

Ik meld tot slot nog wel dat de genoemde Auris is geimporteerd eind 2018. Dat hoeft niet per se bezwaarlijk te zijn, maar is het wel van belang dat er een onderhoudsboekje aanwezig is, met afgestempelde onderhoudsbeurten en kilometerregistraties. Dus een stukje inzichtelijk verleden van de jaren die de auto heeft gereden in het land van herkomst. Dat kan later weer een voordeel zijn bij inruil.