Wat is bepalend voor een auto het geremd aanhangwagen gewicht

Vraag gesteld door P. Harmsen op 10 november 2020

Hallo Ik ben op zoek naar een auto kopen met een zo laag mogelijk ledige gewicht en met 1500 kg aanhangwagen geremd gewicht. Maar wat is hier nu bepalend voor. bv een Renault Kajar 12 TCe mag 1500 kg trekken een Nissan Qashqai met dezelfde motor 12 TCe mag maar 1250 trekken.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De toegestane te trekken aanhangwagenmassa (trekgewicht) wordt vastgesteld door de autofabrikant aan de hand van verschillende factoren. Naast de motor is dat bijvoorbeeld het koelsysteem, de remmen en de sterkte van het chassis/bevestigingspunten van de trekhaak. Het is niet zo dat hoe hoger dat opgegeven gewicht is, des te geschikter de auto als algehele trekauto is.

Soms kán een auto meer trekken dan wat hij mag, en mág een auto soms meer dan dat hij motorisch gezien kan. Dat geldt ook voor de gewichtsverhouding tussen auto en aanhanger/caravan.

U zoekt een auto die veel mag trekken maar een laag eigen gewicht heeft. Wat ons betreft heeft een trekauto bij voorkeur juist ‘overwicht’ op de aanhanger. Een zware caravan achter een lichte auto is heel moeilijk te beheersen in geval van slingeren. Daarom is het advies is om de aanhanger maximaal 75% te laten wegen van het gewicht van de trekkende auto. We gaan daarbij uit van daadwerkelijke gewichten, dus zoals ze op de weg staan.

U noemt de Renault Kadjar als voorbeeld. De auto mag 1500 kg trekken en weegt rijklaar circa 1400 kg. Met een werkelijk gewicht van de aanhanger van 1500 kg gaan we ver over de 100% en dat is wat ons betreft teveel, hoewel het wettelijk wel is toegestaan. Pas ik deze formule andersom toe, dan zou een beladen aanhanger van 1500 kg veilig kunnen worden getrokken door een auto met een werkelijk gewicht van rond de 2000 kg.