Olie verbruik Volvo v40 D4 (2014)

Vraag gesteld door A. Lenz op 11 november 2020

Ik heb mijn auto gekocht bij een Volvo dealer in december 2019 met 138000 op de teller. Het olieverbruik is hoog: na circa 1000-2000 km moest er steeds een halve liter olie bij. In maart 2020 is de motor geflusht daar heb ik 3500 gereden voor er een halve liter bij moest vlgs het display en daarna 4400 gereden voor er een halve liter bij moest vlgs het display. Echter sinds 18 juli heb ik weer 0,5 liter moeten bijvullen na 1600/ 2100/ 2000 km gereden te hebben. Vandaag heb ik na 809 km weer 0,5 liter olie moeten bijvullen.
Vraag: is dit onregelmatige hoge olieverbruik normaal? Zou de elektronische oliepeilmeting niet goed functioneren? Of zijn dit de eerste voortekenen van "waterslag" waardoor mijn vorige auto kapot is gegaan?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft vanaf de aanschaf in 2019 al te kampen met een hoog olieverbruik bij uw Volvo V40 D4 van 2014.

Na de ingreep leek het verbruik alleszins acceptabel maar inmiddels is het verbruik fors opgelopen naar een hoeveelheid die wat mij betreft buitensporig hoog is. In de handleiding van uw auto meldt Volvo het advies iedere 2.500 km het olieniveau middels de peilstok te peilen. Op basis van de laatste stand van zaken zou u na 2.500 km bijna 1 1/2 liter kwijt zijn en dat is overduidelijk ver onder peil. Daarmee benadrukt Volvo feitelijk al dat het laatst gemeten verbruik buitensporig is en dat het flushen slechts een tijdelijk effect heeft opgeleverd en geen duurzame oplossing is gebleken. En spijtig genoeg gaat u op internet tal van soortgelijke gebruikerservaringen tegenkomen en is dit helaas een bekend verschijnsel. Deze specialist beschrijft wat er aan de hand is en wat een effectieve ingreep is. De verkoper heeft destijds voor een te summiere ingreep gekozen, gezien ook het inmiddels oplopende verbruik. Waterslag als oorzaak is niet het geval en moet u de oorzaak zien als iets constructiefs dat vanaf ongeveer 100.000 km kan gaan opspelen, zoals bovengenoemde specialist ook aangeeft.

Non-conformiteit
De aard van de klacht doet vermoeden dat het gebrek al aanwezig was toen u de auto kocht. Er is niet voor niets in maart al ingegrepen. Als vaststaat dat (de oorzaak van) het gebrek al bestond bij levering heeft u recht op kosteloos herstel van dit gebrek. Dat lijkt me heel aannemelijk gezien de destijds uitgevoerde ingreep binnen de garantietermijn.

Conclusie
Ik raad u aan de verkoper aan te spreken op grond van non-conformiteit. U moet de verkoper in de gelegenheid stellen het gebrek alsnog definitief en duurzaam te verhelpen. Op grond van de wet zal de reparatie of vervanging voor u kosteloos en binnen een redelijke termijn moeten worden uitgevoerd. Als de verkoper kan aantonen dat het gebrek het gevolg is van onjuist gebruik of onderhoud, zult u de kosten voor reparatie moeten dragen. In dat geval zou de verkoper u uit coulance tegemoet kunnen komen in de kosten.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website. Hier vindt u ook modelbrieven die u kunt gebruiken om de verkoper aan te spreken.