Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Glasverzegeling autolak

Vraag gesteld door op 11 november 2020

Ik lees over autowassen met klei, polijsten en glasverzegelen (keramiek, glas) bij daartoe gespecialiseerde bedrijven waardoor de auto er weer als nieuw uit zou zien en er jaren zo prachtig uit zou blijven zien. Kosten zo'n EUR 600. Wordt die claim waargemaakt ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of een dergelijke lakbehandeling door gespecialiseerde bedrijven werkelijk iets voorstelt en ook waargemaakt kan worden.

Het is zeker zo dat met name een lakverzegeling alle invloeden van buitenaf niet laat doordringen en dat een simpele wasbeurt feitelijk nog slechts het onderhoud aan de carrosserie is. En kan een keramische coating er wat bescherming betreft nog een schepje bovenop doen. Maar de gemiddelde autobezitter zal nooit een dergelijke investering doen. En wanneer we kijken naar de gemiddelde gebruiksperiode van een personenauto, dan is dat bij benadering 19 jaar. Lak of de carrosserie in z'n algemeenheid is niet meer de reden dat een auto op de schroothoop belandt. Die tijd is voorbij en heeft de gemiddelde auto gedurende die gebruiksperiode zelden of nooit zo'n kostbare cosmetische behandeling ondergaan. Dan volstaat een tijdige wasbeurt prima en krijgt de lak hopelijk minimaal eens per jaar een beschermende waxlaag uit een flacon van pakweg 15 euro op een zaterdagmiddag. 

Maar heb je het beste voor met je auto en wil je de glans zo optimaal mogelijk behouden, en verder met zo min mogelijk inspanningen de lak smetteloos schoon houden, zullen dit soort lakbehandelingen zeker het gewenste effect hebben. Maar beetje bij beetje zal die bescherming verdwijnen en is de kans groot dat na een paar jaar een herhalingsbeurt noodzakelijk is. En dan denk ik dat wanneer je zelf twee keer per jaar de moeite neemt de poetslap ter hand te nemen en een vrije zaterdag daarvoor op te offeren, met de hand op de knip toch ook heel tevreden kan zijn met het zelf behaalde resultaat.

Het verhaal is wellicht anders wanneer het exclusieve of wellicht (toekomstige) klassieker betreft. Ik kan me voorstellen dat je die zo goed mogelijk geconserveerd wilt houden. Juist in dat segment komen we dergelijk ingrepen wel vaak tegen maar de doorsnee auto is misschien een té nadrukkelijk gebruiksartikel dat zo'n investering dan toch wel onnodig fors is.