Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aankoopadvies

Vraag gesteld door op 2 november 2020

Mijn vraag gaat over de aanschaf van een VW polo 1.4 fsi lpg met 177xxx km op de teller.

Zelf heb ik de spark bifuel 225xxx en ben erg tevreden met het rijden op lpg.

Ik heb gelezen dat de 1.4 tsi motoren voor wat problemen kunnen zorgen en mensen in mijn directe omgeving raden de auto af.

Klopt dit? Zou het in dit geval anders zijn omdat het gaat om een fsi (ken het verschil niet zo goed)
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat de ervaringen zijn omtrent de 1.4 FSI motor van de VW Polo.

Ik weet geen bouwjaar van de Polo die u overweegt aan te schaffen maar vermoedelijk betreft het de Bi-Fuel versie die tot 2014 leverbaar is geweest. Het voornaamste verschil met de TSI motor is het ontbreken van de turbo bij de FSI. Het exacte bouwjaar en het daaraan gerelateerde motortype is bepalend of er sprake is van een distributieketting of distributieriem. De ketting is met name bij de TSI motor niet vrij geweest van problemen en was hoog olieverbruik ook niet uitzonderlijk.

Maar wat de direct ingespoten FSI motor betreft kennen we -op wat bobine problemen na- geen verontrustende verhalen. Het blijft echter altijd wel spannend hoe deze motor er nu na 177.000 km bij staat. Het gebruik van LPG kan natuurlijk best van invloed zijn op met name kleppen en klepzittingen. Het is dus wel van belang dat dit motortje feilloos draait op LPG én benzine en niet dat de vorige eigenaar juist nú de auto van de hand heeft gedaan, op het moment dat hoge kosten zich dreigen aan te dienen. Het aanvullende advies is dus wel nadrukkelijk een kritische proefrit te maken om uit te proberen of de motor het op beide brandstoffen zonder nukken doet.