Wat is er aan de hand als na de revisie van de versnellingsbak nu voor de derde keer de linker aandrijfas kapot gaat?

Vraag gesteld door Kavewee op 08 april 2017

en dat in een tijdsbestek van 14 maanden!

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt hoe het kan dat u binnen 14 maanden na een versnellingsbak revisie voor de 3e keer een defecte linker aandrijfas heeft.

Zonder onderzoek is hier niet veel over te zeggen.

Een aantal vragen komen bij mij op.

  • Wat is het merk en type auto?
  • Is het een automaat of handgeschakeld?
  • Wat is de km stand?
  • Wie heeft de reparatie uitgevoerd?
  • Wat is er stuk aan de aandrijfas en is dat alle keren zo?
  • Bestaat de reparatie uit een complete as of alleen de homokinetische koppeling?
  • Is er na montage van de aandrijfas voldoende axiale speling om de veerbeweging op te vangen?

Als bekend is wat er steeds stuk gaat is mogelijk ook de oorzaak van het stukgaan te achterhalen en verhelpen.



***

Reactie van Kavewee:

Beste Leo Ruigrok, het betreft een Peugeot Boxer handgeschakelde 2.8 HDi diesel met een km stand van 133000 km, de gehele aandrijfas moet nu voor de derde keer vervangen worden door de garage.Of er sprake is van voldoende axiale speling kan ik ,als leek, niet beoordelen. De eerste keer dat de linker aandrijfas afbrak lag deze met het uiteinde waar hij op de versnellingsbak gemonteerd moet worden op de grond en hing de versnellingsbak naar links omlaag gezakt.Bij de montage van de gereviseerde versnelliingsbak (in de bak was een gat geslagen) bleek de kanteksteun te ontbreken die door de garage is gemaakt.Bij de tweede keer is wederom de linker aandrijas op identieke wijze afgebroken.Nu werd er bij de garage geconstateerd dat er een baksteun ontbrak en een andere motorsteun bleek slechts met één tapeind vast te zitten.Na reparatie begon na 11000 km de auto vooral in de lagere versnellingen en bij het optrekken enorm te zwabberen en werd ik als de weg maar een klein stijgingspercentage had door vrachtwagens ingehaald. Bij 3 Franse garages werd geconstateerd dat er te veel speling op de wielen zt en dat er iets met de linker aandrijfas was.Nadat de auto op transport naar de garage is gebracht waar de gereviseerde versnellingsbak was gemonteerd bleek dat er nogal wat ruimte op de stabilisatorstangen zat en dus speling op de wielen.Dus is mijn vraag kan ik het nog wel vertrouwen als de linker aandrijfas weer is gerepareerd?



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U vraagt of u de auto kunt vertrouwen als wederom de aandrijfas wordt gerepareerd.

Zolang de oorzaak van de problemen met de aandrijfas niet is weggenomen denk ik niet dat de auto betrouwbaar is.

De gehele voorwielophanging en motor/versnellingsbak bevestiging zal deskundig gecontroleerd moeten worden. Verder is het wel opvallend dat er blijkbaar verschillende motorsteunen ontbraken of niet goed bevestigd waren. Het heeft er alle schijn van dat dit met een eerdere reparatie te maken heeft.

Controle zou bij een Peugeot dealer kunnen gebeuren.



***

Reactie van Kavewee:

Beste Leo Ruigrok, u plaatst een opmerking en wel:Verder is het wel opvallend dat er blijkbaar verschillende motorsteunen ontbraken of niet goed bevestigd waren. Het heeft er alle schijn van dat dit met een eerdere reparatie te maken heeft. Ik vraag mij tenstelligste af of de eerdere reparatie, waar u op wijst, niet de montage van de gereviseerde versnellingsbak kan zijn, aangezien er een gat in de bak was geslagen, dit is dus blijkbaar met enorm geweld is gebeurd, bovendien is de auto door Rijkswaterstaat veiliggesteld en met geweld op de bergingsauto getrokken.De auto kon met geen mogelijkheid daarna van de bergingsauto gereden worden, stond waarschijlijk in 2 versnellingen. Na het in de soep lopen van de versnellingsbak is de auto met een paar man wel naar een veiligere plek geduwd worden.Tijdens de montage van de gereviseerde versnellingsbak bleek een kantelsteun te ontbreken, die weer door de garage is geplaatst, na de eerste keer defecte linker aandrijfas werd geconstateerd, dat er ook een baksteun ontbrak,(wellicht was dit dus al eerder het geval) deze is toen alsnog gemonteerd en na de tweede keer defecte linker aandrijfas bleek de voorheen geplaatste kantelsteun gescheurd te zijn en een andere motorsteun slecht met één tapbout vast te zitten. Het is niet bekend, wanneer dit is gebeurd. Dus wellicht is dit alles de oorzaak



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U vraagt of het ontbreken en defect zijn van verschillende motor/bak steunen de oorzaak kan zijn van de steeds terugkomende problemen met de linker aandrijfas,

Dat zou heel goed kunnen, Wanneer en hoe de steunen zijn weggeraakt of defect geraakt is waarschijnlijk niet meer te achterhalen.

Vandaar mijn advies om de gehele wiel en motor/bak ophanging te laten controleren door een deskundige.