Hoge onderhoudskosten Mazda 2 bifuel door kleppen stellen

Vraag gesteld door ANWB Experts data 1 op 15 oktober 2014

Net aan een jaar de bezitter van de Mazda 2 bifuelFijne auto, echter na 18.600km moesten 11 van de 16 kleppen na de verplichte controle al opnieuw gesteld worden.  

Kosten: € 400,- De auto was bij deze  reparatie  nog geen jaar oud en toch valt dit niet onder  garantie. Deze af fabriek LPG auto heeft dus behoorlijke onderhoudskosten waar ze je bij de aankoop niet op wijzen. Daar gaat je LPG voordeel.. en je hebt geen garantie dat je over 18.000 km niet weer voor dezelfde kosten komt te staan. Er is een reële kans dat na 2 á 3 keer stellen de kleppen niet meer gesteld kunnen worden en dat je dus voor nog hogere kosten komt te staan. Deze Mazda 2 bi-fuel wordt dan dus duurder dan de benzine versie.

ANWB, Zou dit niet binnen de  garantie  moeten vallen? En als je een Mazda 2 Bifuel koopt die af fabriek op lpg kan rijden dan mag je toch verwachten dat je niet al binnen het jaar zulke kosten krijgt maar dat de auto technisch gezien ook geschikt is om op lpg te rijden? Ik heb Mazda al een brief geschreven maar deze sturen mij terug naar de dealer, voor de dealer ligt de vervolg brief al klaar. Tot die tijd adviseer ik iedereen geen Mazda 2 bifuel te kopen, laat Mazda eerst maar eens orde op zaken stellen.

Deze vraag is oorspronkelijk op Auto. Vraag gesteld door alexhamer. 

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Wij vinden dit een goede actie en hopen dat meer Mazda 2 bifuel rijders hier op reageren, zodat wij samen met de ANWB in actie kunnen komen.  Wij zijn het ook niet mee eens hoe ze hiermee omgaan, als wij dit allemaal hadden geweten dat de kleppen al binnen de 20.000 km moet worden bijgesteld en vulplaatjes vervangen moesten worden, hadden wij deze auto waarschijnlijk ook niet gekocht.

Dit zijn nu al de extra kosten die wij nu al hebben na 18500 km. Wij hebben de Mazda 2 bifuel vorig jaar gekocht (febr 2012). Wij hebben de auto 7 febr 2013 voor een beurt naar de garage gebracht, toen wij de auto weer wilden ophalen werd ons verteld dat de klepspeling was gecontroleerd en dat de kleppen moesten worden bijgesteld, ze hebben een uur bezig geweest om de kleppen te controleren wij moesten een nieuwe afspraak maken om de kleppen te stellen, dit was 7 maart 2013, extra kosten buiten de beurt om was op 7 febr 2013 88 euro uurloon, wij moesten toen 44 euro betalen (dit was alleen voor de kleppen te controleren hier zijn ze 1 uur mee bezig geweest), op 7 maart kleppen gesteld hier zijn ze 3 uur en een 15 minuten mee bezig geweest, waarvan wij 2 uur moesten betalen plus materialen, dit koste ons 225,22 euro plus die 44,00 euro is 269,22 euro totaal.
 

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Goede actie! Heb zelf ook de importeur aangeschreven en daar kreeg ik een lullig briefje van terug dat LPG auto's nu eenmaal meer onderhoud vragen...

Een cilinderkop welke niet geschikt is voor LPG is een bodemloze put voor kleppen stellen, 4x kleppenstellen (a 400 euro) en daarna alsnog (want deze komt) een cilinderkop revisie heeft natuurlijk niks met "normaal" onderhoud van doen. De constructie van het kleppen stellen hebben de Japanners zo ontwikkeld dat dit niet vaak hoeft te gebeuren (normaal 1 x controle in de 180.000 km), vandaar dat het ook zoveel werk is. Dit hadden de Japanners niet voorzien. 

Andere merken (ook bi-fuel) doen dit preventief tijdens de LPG ombouw! (bijv. Opel, Chevrolet, KIA). Bij mijn dealer was eerst gezegt dat LPG "af fabriek" ook uit de fabriek kwam, later kwam ik er achter dat dit in Antwerpen erin gezet werd ivm belastingvoordeel. Mij werd toen door de dealer verteld dat mazda 200% stond achter deze (latere) LPG inbouw.

Nou dat 200%  erachter staan merk ik niks van! Dit was mijn eerste Mazda en zeker ook de laatste. Ook nog probelemen gehad met stuur en de LPG verdamper, totaal in 1 jaar minimaal 12 x terug geweest....

Wij laten alleen de klepspeling controleren, indien deze gesteld moeten worden ga ik gelijk voor koprevisie (kosten verhalen via rechtsbijstand). Alles ligt namelijk tijdens het kleppenstellen al los, pak het dan gelijk goed aan en haal die kop eraf en laat er nieuwe zittingen (speciale LPG zittingen) in plaatsen.

 

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik kom net terug van de Mazda Dealer en ook ik ben me rot geschrokken.  Ik was zo trots en blij met een gloednieuwe Mazda2, december 2011 gekocht. Lang nagedacht of ik wel een nieuwe auto zou kopen, maar dan heb je de minste kans op extra kosten dacht ik nog... niet dus... Inmiddels staat er bijna 12.000 km op te teller, en ja hoor ook mijn kleppen moeten gesteld worden. Kosten: ongeveer 300 euro. Dat kan toch niet.

Bij thuiskomst dus gaan zoeken en op dit forum (en TrosRadar) terecht gekomen, het kan dus wel... Zo te lezen gaat dit dus buiten de garantie vallen, natuurlijk dat is altijd met garanties! Ik merk al aan dit forum dat er meerdere gedupeerden zijn en zie ook al dat een brief naar Mazda voor alsnog weinig zin heeft.

Morgen is mijn auto klaar, ik zal onder protest de rekening betalen na een discussie met de dealer, maar ben wel van plan er meer werk van te maken. Ik snap nu waarom de bifuel niet meer gemaakt wordt. Ik waag er toch een brief naar Mazda aan, hoewel dat weinig zal uithalen. Misschien moeten we iets met alle gedupeerden ondernemen? We zijn er namelijk na een keer kleppen stellen echt niet vanaf... over 20.000 km (of minder) weer en pas na het reviseren van de kop (1500 euro minimaal) zal het pas verholpen zijn...Ik ben er goed ziek van in ieder geval...

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Niet netjes om de kleppen niet aan te passen als je de auto "af fabriek" op gas verkoopt, maar draven we niet door met "daar gaat je LPG voordeel?" in 18000 km heb je haast €1200 bespaard door niet op benzine te rijden. Ik heb gas in een oude 626 laten bouwen, moest na 90.000 op gas kleppen laten stellen á €200 bij een universele garage, maar heb ik die tijd/km's €6000 bespaard..maar binnen 18000 km is wel erg snel, mag ik vragen hoe er met deze 2-tjes gereden wordt?

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Bedankt voor je reactie en terechte kritische punten.       

Het is echter zo dat als je alle kosten(afschrijving, verzekering, onderhoud en restwaarde) doorrekent er geen LPG voordeel maar juist nadeel is. Mazda ontkend dit maar berekeningen tonen duidelijk aan dat je met deze LPG auto duurder uit bent en dat nog afgezien van de extra kosten waar je tegen aan gaat lopen als de kleppen volledig vervangen moeten worden.       

Ik denk dat we gezien de hoeveelheid probleemgevallen kunnen zeggen dat het rijgedrag van ondergeschikt belang is. Ik kan mij niet voorstellen dat onderstaande Mazda 2 rijders allemaal hetzelfde rijgedrag vertonen laat staan alle andere gedupeerden die je op andere fora tegen komt. Als rijgedrag dusdanig van invloed kan zijn op de kleppen waarom ontvang je dan geen rij instructie van Mazda als je de auto koopt? En hoe zou die rij instructie dan moeten luiden bij Mazda 2 bifuel auto's is dat zoveel anders dan bij andere Mazda's en LPG auto's? Als dat zo is had denk ik niemand deze auto gekocht.    

Het lijkt er toch echt op dat Mazda hier een behroorlijke misstap heeft gemaakt door het kleppenhuis niet aan te passen voor het gebruik van LPG zoals andere merken blijkbaar wel doen. De extra kosten die wij als gebruikers moeten maken zijn onacceptabel en hoef je niet te verwachten bij een af-fabriek LPG auto. En zeker niet bij een gerenommeerd merk als Mazda.             

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
In dec. 2011 heb ik deze auto gekocht. De wintermaanden toen het koud was? prima gereden. Sinds apr. 2012 frequent last gehad van een piepend gasalarm. De auto is hier zeker 5 maal voor terug naar de garage geweest echter zonder resultaat. Eerst trad het probleem natuurlijk niet op wanneer ze een proefrit maakten. Hierna heeft iemand van de garage 2 weken met de auto gereden en trad het probleem vooral bij koude motor op. Vervolgens is de software opnieuw geladen en is de auto zo afgesteld dan hij de eerste 5 km. op benzine rijdt. Zonder resultaat het alarm blijft afgaan.

Momenteel (winter?) gaat het weer even goed maar ik verbruik nu wel erg veel benzine met mijn 'LPG' auto. Ben net naar de garage voor de 20.000 km. beurt geweest. Het gasfilter moest vervangen worden en ook de kleppen moesten worden gesteld. Kosten € 463,51 en hierbij zou uit coulance minder gerekend zijn aan arbeidskosten. Het begint er op te lijken dat ondanks de mooie aanprijzingen en reclames deze auto een erg onvoordelige keuze is geweest. Ik ga ook zeker meedoen aan een actie die de ANWB hopelijk gaat opstarten en ik zal zo spoedig mogelijk de brief naar de dealer sturen.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Wij hebben één van de eerste lichting mazda 2 bifuels in juli 2011 gekocht en er inmiddels 45.000 kilometers mee gereden. De kleppen zijn bij de 40000 km beurt gecontroleerd en 11 van de 16 moesten worden gesteld, ondanks de zeer rustige rijstijl (geen hoge toeren en we rijden niet sneller dan 125 km/h)   

De kosten van het kleppenstellen bedroegen ca 280 euro. (2 uur arbeidsloon á 88 euro en stelplaatjes a 10 euro). Wij hebben bij de dealer bedongen dat we voor de grote beurt en kleppenstellen niet meer hebben betaald dan de prijs van de standaard onderhoudsbeurt (grote beurt). Hier was de dealer dus coulant. Wat me meer zorgen baart is dat de kleppen naar verwachting iedere 20000 km gesteld moeten worden en na verloop van tijd dermate zullen zijn ingesleten, dat stellen niet meer mogelijk is. Een revisie is dan nodig en dat schijnt tussen de 1500 en 3000 euro te moeten kosten.       

Bij de verkoop is ons niet gemeld dat de kleppen iedere 20000 km moesten worden gecontroleerd. Sterker nog, in de tarieven onderhoudsfolder van de mazda 2 wordt hier op geen enkele wijze melding van gemaakt. Ook is het niet gebruikelijk dat de kleppen na slechts 40000 kilometer moeten worden gesteld. Tot slot kan het niet zo zijn dat na drie keer kleppenstellen een motorrevisie noodzakelijk is. De hoge kosten die hiermee gepaard gaan doen de kostenvoordelen van het rijden op LPG volledig teniet.        

Ik denk dat hier sprake moet zijn van non-conformiteit. Immers de folders en de verkoper hebben een verwachting geschept, namelijk voordelig rijden, die niet is waargemaakt. Dus zal de dealer of de importeur in mijn ogen kosteloos de kleppen en zittingen moeten vervangen voor exemplaren die wel geschikt zijn voor LPG.        

Ik sluit me daarom graag aan bij dit initiatief, omdat ik vind dat een bifuel auto zonder hoge onderhoudskosten c.q. revisiekosten de garantietermijn probleemloos zou moeten kunnen doorstaan. Ik ben benieuwd naar de verdere vervolgstappen van de ANWB. 

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Wij hebben onze Mazda 2 Bifuel nu 5 weken en dan kom je dit allemaal tegen...de lol is er een beetje af. Hadden we dit voor de koop geweten dan was het geen Mazda geworden maar ja het is op dit moment niet anders.  

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Het is toch te gek, dat de dealer en Mazda naar elkaar wijzen en niet gezamenlijk een oplossing bedenken om de klant tevreden te stellen door het wijzigen van de kleppen en klepzittingen onder garantie. Deze slechte berichten kosten hun geld en klanten... Wij sluiten ons aan bij dit initiatief en hopen dat deze actie succes heeft.  

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik vind dit een goede actie. Ik heb sinds anderhalf jaar al drie keer de kleppen moeten stellen van mijn Mazda 2 bifuel. Ook ik werd bij de eerste onderhoudsbeurt geconfronteerd met zeer hoge kosten voor het kleppen stellen. Het werd door de dealer afgedaan als een éénmalig probleem, maar het is bij elke onderhoudsbeurt raak. Het is voor mij duidelijk dat de motor in zijn huidige vorm niet geschikt is om op LPG te lopen, omdat het een steeds terugkerend probleem is. Volgens mij is dit geen onderhoudsprobleem, maar duidelijk een ontwerp fout van Mazda. Ook ik heb geklaagd bij de dealer en bij Mazda. Volgens hun is het de schuld van mijn rij gedrag. Dit vind ik een belachelijke reactie op dit probleem en waar ik me totaal niet in kan vinden. Daarvoor ondersteun ik deze actie.  

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ook ik voel me behoorlijk bedonderd door de dealer Kolenaar uit Enschede   dan wel Mazda. Bij aankoop heb ik expleciet naar de onderhoudskosten gevraagd en werd mij het tarief van de normale beurten voorgehouden. Bij de 20.000 km beurt moest ik wel even € 560,- afrekenen. Dit staat me waarschijnlijk ook bij de volgende beurt te wachten om tenslotte bij een koprevisie uit te komen.Het is schandalig dat een autoproducent als Mazda met een bifuel op de markt komt die totaal niet geschikt is om op gas te rijden en vervolgens alle kosten bij de klant neerlegt. We moesten gewoon het volle pond betalen.

Ik vraag me af welke stappen we als eigenaren van de Mazda gezamenlijk zouden kunnen ondernemen? Wellicht dat we dit samen via een rechtsbijstandverzekering kunnen aanpakken. Ik zou dan ook graag in contact komen met andere gedupeerden.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Wij hebben dit voorgelegd bij onze collega's van ANWB Rechtshulp. "De garantievoorwaarden zelf bepalen wat onder de garantie valt. Naast deze garantievoorwaarden staat echter altijd de wet. Volgens de wet moet een afgeleverde zaak, dus in dit geval de auto, aan de overeenkomst beantwoorden. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn.       

Bij een nieuwe auto hoef je geen rekening te houden met de hier beschreven hoge en steeds terugkerende kosten. Er moet zelfs in de toekomst rekening worden gehouden met een dure reparatie als gevolg van dit probleem. Deze kosten zijn een gevolg van de uitvoering van de auto. De auto is als gevolg hiervan wat men noemt non-conform. Hij voldoet niet aan wat je als koper van een nieuwe auto mag verwachten. Je zou zelfs kunnen stellen dat de koop niet zou zijn gesloten als deze kosten vooraf bekend waren geweest bij de koper.     

Als de auto non-conform is moet de dealer het gebrek waar het om gaat herstellen. Is dit niet mogelijk dan is zelfs vervanging van de auto door de dealer een optie. In dit geval wordt er wel een afschrijving berekend voor het gebruik van de auto. Deze afschrijving komt voor rekening van de koper." Klik voor meer informatie over klachten na aankoop auto: http://ow.ly/jqjb8

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Beste Mazda 2 bifuel rijders, we zouden hier toch echt iets mee moeten kunnen.  Ik heb op de site die erbij staat gekeken, maar wat nu exact in ons geval de stappen zijn is mij nog niet helemaal duidelijk. In principe heb ik alleen de garantievoorwaarden van Mazda zelf nog, Bovag is waarschijnlijk niet van toepassing. Heeft iemand toevallig al uitgezocht welke stappen ondernomen kunnen worden in ons geval en of het een optie is om dit samen (al dan niet in overleg rechtsbijstand) te ondernemen?  

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Op 2 feb 2013 heb ik deze auto gekocht, voor de aankoop hebben ze mijn vraag naar bekende problemen niet naar waarheid beantwoord. Op het vertrouwen van deze dealer heb ik getekend. Ik voel mij ook misleid en bedondert daarom sluit ik mij ook aan achter de rest als gedupeerd door Mazda Haagstad.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik heb dezelfde ervaringen. Bij het kopen van de auto heb ik de oonderhoudskosten en met name de cilinderkop / kleppen nadrukkelijk besproken. Mij is toen door twee dealers bevestigd dat het hier echt om een af fabriek installatie gaat en dat daarbij de verschillende onderdelen goed op gas zijn afgestemd. Volgens de informatie was het onderhoud dan ook niet duurder dan van benzine. 

Bij de eerste beurt moesten ook alle kleppen worden gesteld kosten ongeveer € 400 EURO. Ook is mij toen verteld dat Mazda later de adviezen m.b.t. onderhoud heeft bijgesteld (na onze koop dus). Wij hebben daar nooit een mailing van ontvangen. Ook werd toen duidelijk dat het hier in feite niet gaat om een af fabriek installatie maar om ongewijzigde Mazda benzine auto's (zonder speciale kop of kleppen) waar de importeur lokaal een gas instalatie in laat monteren. 

De dealer heeft contact gehad met Mazda, zij willen hierin geen verantwoordelijkheid nemen en schuiven het op normaal onderhoud. Wat natuurlijk heel vreemd is. Dat een standaard beurt ipv € 200 nu € 600 kost is natuurlijk niet zomaar een kleine wijziging in de onderhoudskosten. Aangezien een dergelijke actie 4 tot 5 keer kan betekend dit dus dat ergens tussen de 100 en 150.000 (uiterlijk) er een revisie van de kop zal moeten gebeuren wat al snel uitloopt op 2000 EURO. M.i. geeft dit aan dat hier een fout is gemaakt. (De kop / kleppen zijn niet aangepast) Het zou Mazda sieren wanneer ze hier actie op zouden ondernemen en de gemaakte fout corrigeren.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Wat is het advies? de garage rekening gewoon betalen of is er een procedure die ik nu al moet gaan volgen omdat de auto niet voldoet aan de verwachtingen die je van een auto van 18000 euro mag verwachten.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Indien de gewenste garage Bovag lid en RDW erkend is dan komt je fabriek garantie niet te vervallen. Zie deze website http://www.serviceright.nl/ Indien gewenst kun je via deze website vragen naar een geschikte dealer met kleppen situatie bij jou in de buurt 0800 - 222 88 77. Ik zou alles goed navragen voordat ik de auto laat onderhouden zodat we straks weer in verrassing komen te staan.     

Het is wel handig om aan te geven dat het om een BiFuel gaat waar de LPG filter om de 20000km en Kleppen gecontroleerd moet worden. Ik neem aan dat er ook andere ervaren garages zijn dit dit klus voordeliger uit kunnen voeren. Het uur tarief is ongeveer de helft in vergelijking met de merk dealer. 

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ook ik heb zojuist een dure onderhoudsbeurt gehad 355 euro extra bovenop een normale beurt. Ik sluit me geheel aan bij de aktie. Ook bij mij was het niet gemeld bij de verkoop. Bij afleveren werd pas verteld dat er 150 euro extra aan onderhoud was. Nu blijkt het veel hoger te zijn. Wat mij nog de meeste zorgen baart is dat naar een paar keer stellen dit niet meer mogelijk zou zijn!  En dat voor een auto "af fabriek op LPG". Dit zaakje klopt gewoonweg niet.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Sinds een jaar rijden wij in een Mazda 2 bifuel op advies van de verkoper van Mazda dealer in Oud Beijerland. Hele fijne auto totdat je geconfronteerd wordt met de hoge onderhoudskosten van deze auto die volgens de dealer niet onder de garantie vallen maar bij het onderhoud horen. Dit houdt in dat je auto weer een dag terug moet naar de dealer voor het stellen (zeg maar vervangen) van de kleppen en in het ergste geval hebben ze de onderdelen niet op voorraad waardoor je je auto nog een dag moet missen en dan willen ze de kosten voor een vervangende auto ook nog doorberekenen.

Helaas word je dit allemaal niet meegedeeld bij verkoop anders had ik deze auto nooit gekocht. Ik koop geen nieuwe auto die vervolgens elk jaar hoge onderhoudskosten heeft. Verkoper bij de dealer gaf aan dat zij zelf ook pas heel laat te horen hebben gekregen dat de auto extra kosten met zich meebrengt. Ik ga hier een zaak van maken want Mazda is in gebreke gebleven door een auto te verkopen die niet geschikt is voor het rijden op LPG en de onderhoudskosten niet meegedeeld zijn tijdens de verkoop van de auto. Logisch want dan koopt niemand die auto meer. De restwaarde van deze auto daalt hier ook enorm door. Wij zijn op zoek gegaan naar andere bifuel auto's en bijvoorbeeld Opel Cosmo heeft deze kosten niet omdat deze voorzien is van hydraulische kleppen. Daarnaast biedt Opel een meer complete auto voor dezelfde prijs aan.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
De Mazda 2 Bifuel is niet af fabriek geleverd met LPG. De Gastank is er in Europa pas ingezet en maakt dat de motor technisch dus niet geschikt is voor het rijden op GAS/LPG in tegenstellig tot een Opel Cosmo die voorzien is van hydraulische kleppen.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Vandaag ook ik kennisgemaakt met de idioot hoge kosten (500 euro!) voor de 20.000 km beurt inclusief kleppenstellen voor de Mazda2 Bifuel. Niets is hierover tegen mij gezegd door de dealer; noch bij de verkoop, noch bij het maken van de eerste afspraak. Ik hoop dat dit gecompenseerd gaat worden. Dit is toch nioet normaal? Ik hoop dat ik straks nog een gangbare inruil heb, anders wordt ik daar ook nog eens op gepakt. Nou Mazda: bedankt!


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
U beschrijft een probleem dat ik ook had: De wintermaanden toen het koud was? prima gereden. Sinds apr. 2012 frequent last gehad van een piepend gasalarm. De auto is hier zeker 5 maal voor terug naar de garage geweest echter zonder resultaat. Eerst trad het probleem natuurlijk niet op wanneer ze een proefrit maakten. Hierna heeft iemand van de garage 2 weken met de auto gereden en trad het probleem vooral bij koude motor op. Vervolgens is de software opnieuw geladen en is de auto zo afgesteld dan hij de eerste ± 5 km. op benzine rijdt.

Zonder resultaat, het alarm blijft afgaan. Momenteel (winter?) gaat het weer even goed maar ik verbruik nu wel erg veel benzine met mijn 'LPG' auto. Ook mijn dealer wist geen oplossing. Zelf ontdekte ik dat als het koud/vohtig weer is, ik de auto even een minuutje moest laten draaien tot hij "stationair" draait. Het gepiep bleef toen weg.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik zou het een eerlijke oplossing vinden dat Mazda dealers het onderhoud voor de "normale" Mazda 2 prijzen gaan uitvoeren en op handen zijnde reparaties (als gevolg van de slijtage doordat de auto niet geschikt is voor LPG) zonder kosten uitvoeren. Ik ga een brief sturen maar ook mijn rechtsbijstandverzekeraar inschakelen.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ook wij moeten alle kleppen laten stellen, dit al na de eerste onderhoudsbeurt. kosten € 360,-. Hierover contact opgenomen met mijn rechtsbijstand (de verzekeraar zonder winstoogmerk), die wist mij te melden dat ze zo'n zelfde zaak die week hadden binnen gekregen. Beide zaken zijn in behandeling genomen door de rechtsbijstand en ze hebben gesteld dat de mazda2 BiFuel non-conform is.    

Deze adviseerde:    
Stap 1) In overleg gaan met de dealer om tot een overeenkomst te komen mbt de exorbitante onderhoudskosten.    
Stap 2) Bij een geschil (lees: niet er onderling uitkomen met de dealer) zal de rechtsbijstand de zaak voorleggen bij de geschillencommissie, de rechtsbijstand denkt dat we zeer sterk staan in deze zaak.    

Nu zal niet iedereen een rechtsbijstand hebben, maar waarom zouden we niet als collectief deze zaak neerleggen bij de de geschillencommissie, is hiervoor interesse? A.s. maandag staat mijn afspraak bij mijn Mazda dealer voor het stellen van de kleppen, misschien dat we er alsnog samen uitkomen, anders zal ik mijn rechtsbijstand vragen de zaak neer te leggen bij de geschillencommissie (wordt vervolgt)  

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Geachte mede eigenaar van een Mazda 2 bifuel.Het voorstel van u om de krachten te bundelen lijkt me uitstekend. Ik ben benieuwd wat uw dealer over de hoge niet normale onderhoudskosten te zeggen heeft. Mijn Mazda zal eind van deze maand ook de 20000 km bereiken en is dan ook precies een jaar jong.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik hoorde vandaag van mijn dealer, Bulters Nijmegen, dat ik ook de kleppen moet laten stellen met de hoge kosten. Ik heb voor verkoop van de auto naar onderhoud en geschiktheid van de motor voor LPG gevraagd en zij hebben niets verteld. Ik voel me belazerd. Ik hoorde vanmiddag van een eerlijke monteur dat de motorblok rond 50000 km ernstige problemen kan gaan vertonen.

Mazda heeft ons allen misleid. Zij hebben veel info achter gehouden anders hadden velen van ons nooit deze auto gekocht. De dealers hebben ons ook misleid. Alle ergste is dat zij de eerlijke verhaal nog steeds niet vertellen, er wordt nog steeds reclame gemaakt voor Mazda 2 lpg. Ik weet niet of ik de reparatie bij Bulters laat uitvoeren. Ik vind ze oneerlijke mensen.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Helaas ondervind ook ik de beschreven problemen. Ik heb vorig jaar een Mazda 2 Bi-Fuel gekocht. Voor de aankoop heb ik nog specifiek gevraagd welke onderhoudskosten er zijn vergeleken met de benzine variant. Hierop gaf de dealer aan dat enkel jaarlijks (of om de 20.000 km) de kleppen gecontroleerd / gesteld moeten worden. De kosten hiervan zouden maximaal 200 euro zijn. Er is nooit iets gezegd over een revisie.    

Gister heb ik mijn auto weggebracht voor het eerste onderhoud (1 jaar, 14000 km) en de kosten hiervan waren 214 voor het kleine onderhoud en 299 voor het stellen van de kleppen.       

Nu is 299 euro echt belachelijk hoog (350 is zelfs de max), maar het ergste is nog de revisie die na 4 a 5 maal kleppen stellen gedaan moet worden. Dit kost je al snel een paar duizend euro waardoor het rijden op LPG helemaal niet meer voordelig is!    

Ik voel me behoorlijk opgelicht. Als ik dit had geweten had ik nooit deze auto gekocht. Ik hoop dat er een actie wordt gestart en ik zal me daar ook volledig bij aansluiten.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Zoals belooft, hierbij een update op mijn bericht van 10 mei 2013, 14:52.  

Afgelopen zaterdag langs gegaan bij  Mazda Huisman te Maasdijk om met mijn dealer in gesprek te gaan om tot een overeenkomst te komen mbt de exorbitante onderhoudskosten. Helaas wilde de heer van de Bos niks weten van een handreiking in de kosten. Dat de importeur/Mazda Nederland zijn klanten zo behandel is 1, maar van de dealer die mij deze auto heeft verkocht en bij de verkoop mij niet eerlijk heeft voorgelicht over de exorbitante onderhoudskosten en het vooruitzicht op een koprevisie verwacht je toch wel enige coulance, niet bij huisman-autobedrijf dus.  

De kleinst gemeten speling was 0.17, hier is nu in komstoter van T=2.955MM in gegaan, aangezien de T=2.880MM de kleinste maat is, zijn wie ook snel uitgesteld. 

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik ben vandaag met de auto naar Bulters gereden. Nadat ik mijn verhaal had gedaan lieten ze weten dat zij dat allemaal erg vervelend vonden. Kosten voor kleppen hoef ik niet te betalen. Dat vind ik netjes van hen.      

Zij hebben wel   nadrukkelijk   gezegd dat het alleen voor de eerste onderhoud geldt. Zij hebben me ook verteld dat de 1.3 motor niet van de Mazda is en dat het van een Ford is. Zij hebben ook toegegeven dat de kleppen stellen kan max 3 a 4 keer en daarna moet de blok gereviseerd worden. Ik heb een aanbod gekregen om auto in te ruilen. Zij laten nog weten wart de inruilwaarde is.       

Ik vind dat Mazda Nederland ons een auto verkocht met een verkeerde motor. Zij hebben dat willens en wetens gedaan. Al die auto's moeten terug geroepen worden om motor geschikt te maken voor gas. Kunnen we met z'n allen dit voor elkaar krijgen? Denk mee hoe...

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Goed om te lezen dat er wel dealers zijn die hun klanten tegemoet willen komen in de kosten en willen meedenken naar een oplossing. Hier zouden een hoop dealer nog wat van kunnen leren, zoals Huisman autobedrijven. Wat betreft vervolg acties, je zou de zaak kunnen aanmelden bij de geschillencommissie, deze behandeld alleen individuele zaken, of het moet de zelfde dealer betreffen.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik heb direct na de aanschaf van Bi fuel geprobeerd over de Kleppen problematiek te praten met Auto Haagstad maar helaas er viel niks te regelen. Ik heb bij http://www.autorevisie.nl/ gevraagd of ze mogelijk geharde kleppen erin kunnen zetten dan ben ik van het stellen ieder jaar gelijk af, ze hebben het uitgezocht omdat de auto vrij nieuwe model is hebben ze nog geen ervaring ermee. Zelf de dealer Nooteboom gebeld en gevraagd of dit mogelijk is zij gaven ook aan dat ze hiermee nog geen ervaring hebben.     

Wij hebben misschien advies nodig van een Expert op dit gebied om vervolgens een rechtszaak van te kunnen maken tegen Mazda NL of je dealer omdat zij de laatste controle zijn?           

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik heb vandaag mijn auto bij Bulters ingeruild. Zij vonden de situatie erg vervelend voor mij. Zij hebben in het begin van gesprek duidelijk gemaakt om alles aan willen doen om mij met tevreden gevoel weg te sturen. Ik heb gekozen voor een citroen C3 diesel met 14000 km op de teller, van 2012. Zij hebben conform mijn voorstel gehandeld, wij zijn vrij snel eens geworden. Ik kan alleen zeggen dat ik heel te vrede ben over de deal. De medewerker die mij niet volledig had geinformeerd werk niet meer bij Bulters. Bulters is een eerlijk bedrijf die in mijn geval zijn verantwoordelijkheid heeft genomen.        

Ik hoop dat Mazda ook zijn verantwoordelijkheid gaat nemen. Ik wens jullie succes met jullie autos.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Naar aanleiding van mijn brief aan de dealer hier ook een gesprek gehad. Het enige dat zij kunnen doen is mij 12 mnd extra garantie aanbieden. Nou weet ik ook dat de marges op dit soort auto's niet bijzonder hoog is en dat een dealer dus waarschijnlijk pas wat gaat doen als je al jaren klant bent. Het is ook niet hun schuld dat de auto niet deugt, dit ligt bij de importeur, echter moeten ze wel eerlijke informatie verstrekken over de auto.       

Na een goed gesprek met mijn dealer ga ik toch ook stappen zetten richting de geschillencommissie, dit is voor alle partijen beter. Zo komt er een oplossing waar Mazda NL zich mee moet bezig gaan houden en waar alle Mazda 2 rijders baat bij hebben. 12 mnd extra garantie geeft mij onvoldoende zekerheid. Wel wacht ik nog even af hoe de ANWB met deze stroom aan klachten omgaat en wat zij verder adviseren gezien de steeds groter wordende groep.           

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Beste Mazda2 BiFuel eigenaren,  De ANWB heeft Mazda Motor Nederland een reactie gevraagd omtrent de bekende problemen. Binnenkort zal er een gesprek plaatsvinden. Zodra wij meer weten over hoe de importeur zal gaan handelen zullen wij dat op dit platform bekend maken. Wij verwachten binnen 2 weken duidelijkheid te hebben.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ook hier een Mazda 2 BiFuel eigenaar sinds januari 2012. Nu echter voor de 45.000 km beurt te horen gekregen 330,- euro extra te moeten betalen voor de kleppen stellen. En dit bedrag dan elke 20.000 km bovenop de normale onderhoudskosten. Naar aanleiding van deze extra kosten gaan zoeken online of dit normaal is ben ik hier terecht gekomen.

Nu ik zo lees over het motor blok wat niet geschikt zou zijn, zou ik ook willen stellen met deze nieuwe informatie ik de BiFuel niet te hebben gekocht. Ook over de hoge onderhoudskosten is vooraf niets gezegt. Behalve dan dat er extra kosten zijn vanwege de LPG instalatie (begrijpelijk). Maar 330,- elke 20.000 km naast de normale kosten is niets over gezegd. En dat voor zo een nieuwe auto. Ik hoop snel duidelijkheid te krijgen via Mazda Motor Nederland, en zal deze pagina in de gaten houden.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Beste Mazda2 BiFuel eigenaren, de ANWB heeft gesproken met Mazda Motor Nederland. Hieronder kunt u de reactie lezen die ik namens Mazda op dit platform plaats.    

"Naar aanleiding van de diverse reacties op dit forum hebben wij onlangs een constructief gesprek gehad met de betrokken afdelingen binnen de ANWB. Mazda Motor Nederland heeft klanttevredenheid hoog in het vaandel staan. Echter, er is een grote diversiteit in opmerkingen en vragen over de Mazda2 BiFuel. Dit laat ons niet toe om een eensluidend antwoord te geven via het forum. Wij hebben dit ook besproken met de ANWB. Wij gaan ervan uit dat de hogere onderhoudskosten voor een auto met twee brandstofsystemen duidelijk is. Regelmatige controle en/of afstellen van de kleppen is onderdeel van het standaard onderhoudsprogramma.  

Mazda wil echter wel graag bij de betreffende klanten de gevoelens van onredelijkheid wegnemen en in persoonlijke gesprekken de problemen en mogelijke oplossingen bespreken. Wij verzoeken u om contact op te nemen met uw dealer en een afspraak te maken zodat een en ander nader toegelicht/besproken kan worden. "   

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ook ik ben een gedupeerde mazda 2 eigenaar. Ik ben diep teleurgesteld over het resultaat van het gesprek van de Anwb en Mazda. Het resultaat is: Mazda wil echter wel graag bij de betreffende klanten de gevoelens van onredelijkheid wegnemen en in persoonlijke gesprekken de problemen en mogelijke oplossingen bespreken.

Wij verzoeken u om contact op te nemen met uw dealer en een afspraak te maken zodat een en ander nader toegelicht/besproken kan worden. "Dit houdt zo goed als zeker in dat iedereen met een rechtsbijstandverzekering en/of een grote mond een tegemoetkoming gaat krijgen en de rest alleen een verhaaltje dat de extra onkosten nu eenmaal bij lpg rijden horen. Ik vind dat de Anwb moet blijven vechten voor een collectieve regeling waarin iedereen tegemoetgekomen wordt.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Vandaag kort met de dealer gesproken. Aanstaande vrijdag spreek ik hem uitvoeriger maar wilde dit de andere forum lezers niet onthouden. De dealer heeft vrijdag keurig een interne memo ontvangen van Mazda NLover de problemen rondom de Mazda 2 bifuel. Zoals ik het nu begrijp biedt Mazda NL het volgende: 5 jaar garantie op het kleppenhuis (ipv de standaard 3 jaar) met een maximum van 150.000km (eigenlijk dus 2 jaar extra garantie op dit onderdeel)   Daarnaast zullen de klepstel kosten lager worden nu er een toolbox beschikbaar is gekomen vanuit Mazda NL voor de dealers om het kleppenstellen efficiënter te laten verlopen. Hoeveel is mij nog niet bekend. Ook wel vreemd dat zo'n toolbox dus nodig blijkt te zijn. De auto was toch geschikt voor LPG?    

Ik besef mij wel dat als er na het reviseren niet een ander kleppenhuis ingezet wordt dan er standaard inzat je na ca. 3 jaar (en dus buiten de garantie) weer voor dezelfde problemen komt te staan. Het lijkt in dit geval dan ook niet meer als een pleister op de wond en zoethoudertje. Vrijdag zal ik hier ook op doorvragen. Mocht er bij revisie een ander type kleppenhuis in gezet worden dan geeft dit onomkeerbaar aan dat deze motor dus niet geschikt is voor het rijden op LPG.    

Ik zal mijn zaak sowieso alsnog voorleggen aan de geschillencommissie aangezien ik nog steeds vind dat de onderhoudskosten te hoog liggen en het feit blijft dat de auto non conform is en niet als lpg auto verkocht had mogen worden zonder motorische aanpassingen. Helaas blijft het voor Mazda NL tragisch dat zij pas na gesprek met de ANWB met een oplossing komen en eerder niet naar hun klanten wilde luisteren, ik hoop dat ik vrijdag dus alsnog positief verrast wordt over de onderhoudskosten en de verdere inhoud van hun oplossing.    

Ik ben uiteraard ook erg benieuwd naar wat de andere mazda 2 bifuel rijders aangeboden krijgen van hun dealers? Vrijdag meer....       

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ook hier onverwacht extreem hoge onderhoudskosten. Ondanks dat ik nadrukkelijk bij de koop heb gevraagd naar de mogelijk hogere onderhoudskosten, werd door de dealer gesteld dat de onderhoudskosten vergelijkbaar zijn met niet-LPG varianten. Dat blijkt dus gewoon niet te kloppen. Eerste beurt (19.000 km) bedroeg all-in bijna 690 euro. Dat is onder meer voor 15 van de 16 kleppen stellen.

Wat hogere kosten voor onderhoud heb ik ingecalculeerd, maar dit gaat natuurlijk nergens over. Dat ik lees dat het kleppen stellen uiteindelijk tot revisie leidt, baart me nog veel meer zorgen. Dan is er naar mijn mening een ondeugdelijk product afgeleverd.

Ik volg met veel interesse dit onderwerp.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Blijft een schimmig beleid van Mazda.. De wat minder assertievelingen zijn de dupe. Waarom niet werken met standaard onderhoudstarieven? In tegenstelling tot andere merken nergens te vinden.

Ik bof kennelijk want mijn eerste beurt kostte €291,- waar tevoren werd gesproken over ca. €200,-. Niets over kleppen stellen.. wel over een lpg filter (a 7,50) Ik vond dit nogal veel omdat ik een jaar geleden ben overgestapt van een kleine Toyota (20.000 beurt 120) zoals in schema staat, keurig gewassen en gepoetst weer terug) naar een Mazda 2 Bi-Fuel. Wel wat meer auto dus..  

Bij aanschaf is niets gemeld over hogere onderhoudskosten. En ervan uit gaan dat iedereen dit zomaar weet lijkt me wat vreemd. Overigens snap ik ook niets van dat nieuwe "digitale" onderhoudsboekje wat Mazda als eerste heeft ingevoerd.. Ook weer een geldtrekker omdat je je beurten nergens anders mag laten uitvoeren?  Ik rijdt overigens (met kleine Aygo- tussenpauze) al 20 jaar LPG met 20.000 - 25.000 km per jaar.    

Het aantal keren kleppen stellen is in die 20 jaar op 1 hand te tellen.. topper was de mazda 626. Afscheid in 1999 genomen op 323.000 km. In 5 jaar (110.000 km) 2 keer kleppen gesteld.. "....Wij gaan ervan uit dat de hogere onderhoudskosten voor een auto met twee brandstofsystemen duidelijk is. Regelmatige controle en/of afstellen van de kleppen is onderdeel van het standaard onderhoudsprogramma."...

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Wij hebben als vrije garage (niet merk gebonden) een expertise door de Dekra automotive bv laten uitvoeren.Dekra Conclusie/Resume'Tijdens ons onderzoek constateerden wij een technisch gebrek aan de uitlaatkleppen en de cilinderkop van de motor. Dit gebrek is geen gevolg van rijstijl of nalatigheid van de bestuurder, echter het gevolg van een productdefect.De door ons geconstateerde beschadigingen zijn in direct verband te brengen met het presteren van de motor op LPG, tijdens het arbeidsproces op LPG worden de verbrandingsruimten in de motor thermisch zwaarder belast dan bij het presteren op benzine. Een eigenschap van LPG is dan ook een verhoogde verbrandingstemperatuur. Als gevolg hiervan zal de motor thermisch hoger belast worden bij het rijden op LPG dan op benzine, waarvoor deze motor in de basis werd ontwikkeld en geconstrueerd. Er bestaat naar onze mening een causaal verband tussen het presteren van de motor op LPG en het inzakken en beschadigen van de uitlaatkleppen.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Afgelopen vrijdag bij mijn dealer langs geweest. Ook nu weer een prima gesprek gehad. Het verhaal is mij geheel duidelijk geworden. Jammer dat het de dealer zoveel tijd kost terwijl hij afhankelijk is van Mazda NL en daar naar mijn idee ook de verantwoordelijkheid zou moeten liggen voor het afhandelen van non-conforme zaken.          

Mazda NL heeft ondanks het feit dat ze traag gereageerd heeft nu wel ingezien dat er een probleem is met de Mazda 2 Bifuel. Wel jammer dat ze het verhaal dat ze aan de dealers sturen niet gewoon op papier zetten en dit transparant hier op het forum delen. Uit hun verhaal is duidelijk op te maken dat ze het merk Mazda en haar klanten wel degelijk hoog in het vaandel hebben staan en ze een oplossing voorstellen.       

Mazda NL biedt het volgende: reductie op de klepstel kosten (in mijn geval 95 euro korting op de eerste factuur voor het stellen) extra 2 jaar garantie op het kleppenhuis tot een max van 150.000km efficientere werkwijze waardoor het klepstellen in de toekomst ook lager moet uitpakken qua kosten bij constatering van een dusdanige afwijking van de kleppen dat ze toekomstig niet meer gesteld kunnen worden zal het kleppenhuis worden verstuurd naar een gespecialiseerd bedrijf. Deze stuurt een gemodificeerd kleppenhuis retour welke gemonteerd zal worden. Dit zal dus binnen de garantie moeten plaatsvinden anders zit je na 5 jaar alsnog aan hoge kosten vast.       

Wat blijft zijn de controle's/stellen elke 20k. Daarnaast geven ze met het gemodificeerde kleppenhuis toe dat er iets niet in de haak is. Echter zit ik nog steeds met een eerste beurt kleppenstellen dat mij 300 euro kostte. En ook in de toekomst gaat dit gewoon weer geld kosten, wel minder maar het zijn nog steeds niet te verwachten kosten bij een nieuwe auto af fabriek op LPG.         

Hoe dan ook, zeker ook gezien de onafhankelijke expertise door Autobedrijf Kroon, is het duidelijk dat Mazda een non-conform product heeft verkocht en dit dus kosteloos zal moeten aanpassen of de klant tenminste schadeloos zal moeten stellen. Wat nu blijft is een gang naar de geschillencommissie waarin ik mij helaas tot mijn dealer zal moeten richten ipv naar Mazda NL maar goed zo is de rechtsgang bedacht.            

Ik ken geen constructies waarin dit collectief gebeurt maar een uitdraai meesturen van dit forum geeft wel de collectiviteit weer. Tijdens het gesprek met de dealer overigens gelijk de kleppen laten controleren. De auto had immers alweer 10.000 gereden dus ik (en de dealer ook) waren benieuwd naar de status van de klepspeling. Er bleken 2 uitlaatkleppen een afwijking te vertonen van 0,03 mm. Nu afwachten wat er de komende 10.000 gaat gebeuren. Maar gezien de conclusie die expertisecentrum Dekra heeft denk ik dat er de komende beurt een revisie aan zit te komen en dat al na 40.000 km.......

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ja hoor. Vandaag auto weggebracht en kreeg al snel een telefoontje. De kleppen moeten gesteld worden. Extra kosten €300.
Ik betaal dus €900,- voor een grote beurt. Aangegeven dat ze dit niet hebben vermeld bij het aankopen van de auto. Als antwoord kreeg ik te horen dat ze dat op dat moment nog niet wisten omdat er haast niks bekend was over de Mazda 2 biFuel.

Onder protest toch maar laten uitvoeren, maar ik ben erg geschrokken. Mijn vakantie kan ik nu wel met een week gaan inkorten, echt vreselijk veel geld. Tevens werd er vermeld dat als ik binnen 5 jaar boven de 150.000 km kom de cilinder kop onder garantie van Mazda vervangen zal worden.

Als er al iemand met succes iets heeft aangevochten hoor ik (we) dat graag

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Beste mede Mazda-2-bifuel rijders,

Ik zou graag een overzicht maken met namen, emailadressen en telefoonnummers van Mazda2 bezitters met deze problemen. Misschien kunnen we gezamelijk in actie komen. Hiervoor heb ik een emailadres aangemaakt, te weten: mazda2bifuel@outlook.com  

Dan kunnen we in elk geval elkaar op de hoogte houden.
 

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:

Naar aanleiding van de vraag van een van jullie via de email of iemand de geschillencommissie of advocaat had ingeschakeld, mijn antwoord: Ik heb onlangs mijn rechtsbijstand ingeschakeld en zij geven aan dat ik voor dat de kleppen gesteld worden (en ik dus weer kosten maak) meteen moet bellen met ze, dus als ik nog bij de dealer sta. Nu is alles betaald en is het weer in 'orde'.

De rechtsbijstand gaf aan dat als de dealer zegt dat dit misschien eenmalig is, het zou kunnen zijn (Wat ik dus niet geloof). Beetje vreemd, maar zij zeggen dat het nu geen zin (meer) heeft de geschillencommissie te raadplegen. Ik wacht dus af tot mijn 40.000 km beurt, volgend jaar maart ergens en dan kijk ik verder. Ik heb wel brieven gestuurd naar Mazda NL en de Dealer. Van Mazda kreeg ik terug (zoals verwacht) dat ik bij de dealer moet zijn en een LPG auto nou eenmaal meer onderhoud vergt (ondanks dat ik dit ook zelf in mijn brief had aangegeven). Wel staat er in dat de dealer binnenkort contact met me op zal nemen. Maar daar heb ik nog niks van vernomen.    

Ik ben ook benieuwd of andere van de rechtsbijstand een ander antwoord hebben gekregen dan bovenstaande. (dit is het antwoord van Interpolis).

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:

Vandaag de auto voor een eerste beurt weggebracht. De Mazda2Bifuel is van maart 2012, 13.000 op de teller en 2 kleppen moeten gesteld worden a €400. De dealer wist me te melden dat ze niets konden betekenen, zolang de kleppen nog te stellen zijn. Mazda zelf zal pas iets doen, als er niets meer te stellen valt.....

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ik heb op www.klachtenkompas.nl van de Consumentenbond ook een klacht hierover aangemaakt en roep jullie op dit ook te doen. Hier een copy-paste van hun pagina: Het bedrijf waarover je klaagt is nog niet actief op Klachtenkompas.nl. De Consumentenbond gaat Mazda zo snel mogelijk uitnodigen om op je klacht te reageren.           

Plaatsing: Voordat wij je klacht online zetten, trekken wij het betreffende bedrijf eerst na. We nodigen hen uit om zich op Klachtenkompas.nl te registreren. Vervolgens plaatsen we je klacht op Klachtenkompas.nl.

Up-to-date: Via de mail houden wij je op de hoogte van de status van je klacht en eventuele nieuwe reacties.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Ook wij kwamen bij de beurt van 40.000 km voor de verrassing te staan dat de kleppen moesten worden afgesteld! Voor onderhoud gaat de Mazda naar een plaatselijke dealer ( auto is elders in Nederland gekocht). Toen we super verbaasd reageerden over dit probleem, stelde de verkoper vilein: dat heeft de verkoper er destijds niet bij gezegd he.... Onze respons was: jij ook niet, we zijn hier nl ook geweest toen we de auto wilden kopen!

Niemand heeft ons gezegd dat de kleppen niet bestand zijn tegen LPG rijden. Je verwacht dat een auto gekocht op LPG bestand is tegen de hogere temperaturen. Brief gestuurd naar Mazda en als antwoord kregen we: u heeft voordeel van wegenbelastingvrij rijden en LPG is goedkoper dan benzine. En LPG vergde nu eenmaal meer onderhoud. Daarnaast vertelde Mazda dat we het hadden kunnen weten want het stond in het onderhoudsboekje. M.i krijg je het boekje als je al gekocht hebt. Bloody shame! Verder verwijzen ze ons naar de dealer. Nemen we morgen contact mee op. 

Ons is inmiddels oog verteld dat na een keer of 4 de kleppen stellen het niet meer kan en dat je dan de kop moet laten reviseren, je zet er dan ook LPG bestendige kleppen in, kosten ca 2500 euro. Als je dus om de 20.000 moet kleppen stellen dan ben je met 100.000 km aan de beurt. Wij hadden vorig jaar een aantal auto's op het oog. De Mazda was de duurste maar door de LPG was de auto op termijn net wat goedkoper dan de andere auto's. Maar dat gaat nu niet meer op. Als we dit op voorhand hadden geweten was het de Mazda niet geworden. Wij waren super zuinig geweest om een auto te kopen en dan is dit wel balen.

Ik ben ervoor om ons te verenigen en samen met een advocaat Mazda aan te pakken. Als we het samen doen zijn de kosten van een advocaat niet zo hoog. Ik hoor heel graag terug van iedereen die hier wel moren naar heeft.

 


***

 

 

 

Reactie van ANWB Experts data 1:
Lezen jullie eigenlijk wel eens wat hier geschreven wordt?  Iedereen roept maar wat, op 21 juni werd navolgende gemeld: Mazda NL biedt het volgende: reductie op de klepstel kosten (in mijn geval 95 euro korting op de eerste factuur voor het stellen) extra 2 jaar garantie op het kleppenhuis tot een max van 150.000km efficientere werkwijze waardoor het klepstellen in de toekomst ook lager moet uitpakken qua kosten bij constatering van een dusdanige afwijking van de kleppen dat ze toekomstig niet meer gesteld kunnen worden zal het kleppenhuis worden verstuurd naar een gespecialiseerd bedrijf. Deze stuurt een gemodificeerd kleppenhuis retour welke gemonteerd zal worden. Dit zal dus binnen de garantie moeten plaatsvinden anders zit je na 5 jaar alsnog aan hoge kosten vast.      

 


***

 

 

 

Reactie van JasperW:
Met belangstelling deze verhalen gelezen. 
Ik was juist geïnteresseerd in een ander type, maar heb nu toch wel ernstige bedenkingen over de Mazda en wat daarmee samenhangt. Wordt dat nog wel een Mazda? Dit gaat zelfs sjoemelsoftware te boven!

Overigens een vraag aan de ANWB:
Ik zocht het begin en verloop van het verhaal (de plaatsingsdata), alsmede de namen van de inzenders.
Maar vreemd genoeg is zowel de eerste vraag als alle antwoorden daarna gedaan door ANWB Experts data 1 op 15-10-2014.

En nog onjuist ook: 'Beantwoord door...' Luiheid? Gemakzucht? Desinteresse? Graag voortaan wat meer duidelijkheid!
 

 


***

 

 

 

Reactie van Leo Ruijgrok:
U vraagt waarom alles onder ANWB Experts data 1 staat. Ik ben met u eens dat dit onduidelijk is.

Dit platform bestaat sinds 2015 en deze data is overgezet uit een voorganger van dit platform. Hierbij is de identiteit van de vraagstellers en van de mensen die gereageerd hebben helaas verloren gegaan Hier is voor gekozen omdat dit een hot item was op het moment dat data werd overgezet..

Overigens is Mazda buiten dit probleem een zeer betrouwbaar en kwalitatief goed merk.