Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Compensatie van garage na vervangen van turbo

Vraag gesteld door gipsy116 op 27 maart 2017

Wij hebben een Ford focus station diesel, bouwjaar 2005. Deze heeft bijna 390.000 op de teller. Nu hebben we al meerdere jaren met enige regelmaat een storing die een noodloop veroorzaakt. Meerdere garages naar laten kijken, waaronder ook een merkdealer, naar niemand weet waar het aan ligt. De EGR-klep is hiervoor al een aantal jaren geleden afgedopt, dit heeft niet geholpen. Er was sprake van slijtage aan de turbo en deze zou volgens zeggen ook waarschijnlijk de oorzaak zijn van de storing. Begin dit jaar heeft de turbo het helemaal begeven en deze is door de garage vervangen (€1300), waarbij wij er van uit gingen dat de storing daarbij ook opgelost zou zijn.

Na een aantal dagen rijden werd al duidelijk dat dit zeker niet het geval is en de storing treed eigenlijk steeds vaker op. De garage die de turbo vervangen heeft heeft als advies de EGRklep te vervangen (€500).

Inmiddels een ander bedrijf er als second opinion naar laten kijken. Deze concludeerde dat er sprake is van een versleten onderblok (carter overdruk). En hij adviseerde de auto eigenlijk gewoon weg te doen. De garage die de turbo vervangen heeft geeft niet thuis. Het enige dat ze als compensatie willen doen is een keer een gratis apk ofzo.

Nu is mijn vraag in hoeverre kunnen wij de garage aansprakelijk stellen voor de geleden schade? We hebben nu 1300 euro betaald voor een auto die alsnog niet doet wat hij moet doen. Hadden zij de carterdruk moeten testen voor het vervangen van de turbo? Dat de turbo kapot was een vervangen had moeten worden, stellen we eigenlijk niet ter discussie maar hadden zij niet negatief moeten adviseren?

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een auto uit 2005 met 390.000 km op de teller. Regelmatig ontstaat er een storing die een noodloop veroorzaakt. De merkdealer heeft begin dit jaar de turbo vervangen. Daarmee is de storing niet verholpen. Vervolgens hebben twee andere garagisten andere defecten ontdekt. U wilt weten of de merkdealer anders had moeten adviseren, nu vervanging van de turbo niet geleid heeft tot oplossing van de storing.

Reparatie is geen resultaatsverbintenis, maar een inspanningsverbintenis. Een garagist dient zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen.

Na reparatie blijkt in uw geval het gebrek nog aanwezig te zijn. In principe moet je de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als je kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.

Ik wil u daarom adviseren om een onafhankelijke expert (Decra/CED) het gebrek te laten onderzoeken.

Indien u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u die inroepen. Zij kunnen u hierin bijstand verlenen. Mocht u daar niet over beschikken dan kunt u ervoor kiezen om de merkdealer te vragen om op basis van ongelijk een onafhankelijke expert in te schakelen (de partij die in het ongelijk gesteld wordt draagt de expertisekosten). Als hij dat niet wilt dan kunt u uw klacht voorleggen aan de geschillencommissie Voertuigen.

Voor informatie over reparatie en onderhoud kunt u terecht op onze website.