Volvo XC 40 T4/T5 hybride

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 oktober 2020

Is er iets te zeggen over het praktijk verbruik van deze auto, indien deze auto niet elektrisch wordt geladen.
Door regeneratie bij remmen zal de accu een beetje opgeladen worden. Zou het ook niet verstandig zijn om flippers aan het stuur te laten plaatsen, waardoor de accu's
meer geladen worden.
 

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U vraagt naar het verbruik van de Volvo XC 40 T4/T5 hybride indien deze niet elektrisch wordt geladen. 

Het hele principe van een Plug-in hybride auto draait om zo veel mogelijk elektrische kilometers maken. Anders is het eigenlijk een nutteloze investering. Doordat er een fors accupakket mee moet worden gesleept, zijn deze auto's 200 tot 300 kg zwaarder en dat uit zich in een fors brandstofverbruik. Het hybride systeem zal zeker wel een duit in het zakje doen, maar een gewone benzine variant is (afhankelijk van het gebruik) misschien zelfs zuiniger als er alleen op benzine wordt gereden.

Vermoedelijk daalt het verbruik zonder op te laden dan tot 8-9 l/100 km. Dat is heel iets anders dan het verbruik dat de fabrikant opgeeft (rond de 2 l/100 km), als er wel wordt opgeladen.
Dat verschil komt doordat in de meetcyclus behoorlijk veel elektrische kilometers zijn meegenomen.

De flippers, die u noemt, zijn leverbaar op de Volvo X40 Recharge. Behalve om de remenergie terug te winnen kunt u ze ook gebruiken als motorrem, bij het afdalen van een heuvel.