Ford Focus 2015 64000km Versleten koppeling

Vraag gesteld door J. Elskamp op 02 november 2020

Rijd een Ford Focus Titanium wagon van 2015, km stand 63700. Had afgelopen weken ineens te maken met koppelingpedaal dat bleef hangen. Nagekeken bij Ford dealer en bleek dat het druklager lekte. Bij reparatie bleek ook dat het vliegwiel en de koppelingsplaat slijtage vertoonden. Het geheel, druklager,  koppelingsplaat en drukplaat en ook het vliegwiel zijn vervangen.
In 2018 is er een terugroepactie geweest van Ford over detectie voor het doorslippen van de koppeling. er is toen een software aanpassing uitgevoerd. Het bevreemd mij dat ik in zo'n korte tijd (5 jaar en relatief weinig km) al deze reparatie heb. Ook mho op de terugroepactie vraag ik mij af of deze klacht vaker voorkomt en of er een fabricagefout van de koppeling in het geding is. Is dit bij u bekend? Indien dat zo is, heb ik dan verder enig recht op vergoeding van de kosten (€ 1503)?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Ford Focus blijkt spontaan een defect hydraulisch druklager te hebben en moet volgens de dealer ook de rest van de koppeling en het vliegwiel vervangen worden.

De lekkende cilinder heb ik al vaker vernomen en koppelingsproblemen in het algemeen zijn is deze Focus ook niet vreemd, gezien ook de terugroepactie uit het verleden waar u aan refereert. U vraagt zich af of de dealer/Ford Nederland u tegemoet dient te komen.

Bij normaal gebruik en regulier onderhoud mag u verwachten dat de koppeling inclusief cilinder en vliegwiel 150.000 km meegaat. Een koppeling is echter wel onderhevig aan slijtage. Ik begrijp echter dat de koppeling niet versleten is maar dat er sprake is van sporen van slijtage. Dat lijkt me op zich niet onlogisch gezien de tellerstand, maar zou bij normaal en gemiddeld gebruik een koppeling met vliegwiel nog niet aan vervanging toe mogen zijn.

Indien de (fabrieks-)garantie verstreken is, kunt u als consument eventueel nog wel een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW). Er is sprake van non-conformiteit indien de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Factoren als prijs, bouwjaar, kilometrage en informatie verkoper spelen hierbij een cruciale rol. Echter een lekkend hydraulisch druklager hoeft u bij deze leeftijd en tellerstand per definitie niet te verwachten.

Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Echter wat de koppeling en het vliegwiel betreft dient u uiteindelijk het bewijs te leveren waaruit blijkt dat de koppeling zelf gebrekkig is, derhalve dat buitensporige slijtage (mocht dat daadwerkelijk zo zijn) niet te wijten is aan uw rijstijl of de wijze van gebruik. Ik denk eerlijk gezegd dat het méér gaat om preventief mee vervangen dan dat de huidige staat en conditie een reden is. Ik denk dat u zeker bij de verkoper moet aankloppen, vooral wat betreft de lekkende cilinder.

Meer informatie over klachten na aankoop en hoe dit aan te pakken vindt u op onze website.