Ford B-Max versnellingsbak

Vraag gesteld door J. Blanken op 12 oktober 2020

Vandaag heb ik mijn Ford B-Max diesel (handgeschakeld) van 5 jaar oud met 140.000 km naar de Ford garage gebracht. Sinds kort heb ik namelijk af en toe een probleem dat ik de auto niet in de eerste versnelling krijg.

Na drie uur werd ik gebeld dat de reparatie van mijn auto zo'n 4000 euro zou moeten gaan kosten. Er zouden dan een vliegwiel, de koppelingsplaten en een zogenaamde 'ruilbak' geplaatst worden. Een ruilbak is niks anders dan een gereviseerde versnellingsbak.

Mijn vraag aan jullie is of jullie vaker van een dergelijk probleem hebben gehoord? En ik ben ook zeer benieuwd of jullie van mening zijn dat een dergelijke diagnose zo snel gemaakt kan worden en het normaal is dat zoiets gebeurt na slechts 140.000 km.

Ps. Ik ben de eerste eigenaar en heb de auto altijd laten onderhouden bij de dealer.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Ford B-Max wil af en toe niet in de eerste versnelling. De Ford-dealer stelt dat vliegwiel, koppelingsplaat én versnellingsbak moeten worden vervangen. Meestal zit een mankement bij het schakelen of koppelen in óf de koppeling en aanverwanten, óf de versnellingsbak. Als je alles vervangt, zal het probleem gemakkelijk opgelost zijn, maar de vraag is inderdaad of het allemaal wel nodig is. Het euvel zou zelfs nog (slechts) in het schakelmechanisme kunnen zitten. Mogelijk komt de koppeling niet helemaal vrij bij intrappen, dan wil de versnellingsbak ook moeilijk in zijn één of achteruit.

Mijn voorstel is dat de garage nader onderzoek doet, om te voorkomen dat er onderdelen vervangen worden die uitstekend functioneren. Spreek ook af dat de garage vervangen onderdelen nog even bewaart zodat u ze in geval van een geschil kunt laten beoordelen door een onafhankelijke derde.