Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Euro 6

Vraag gesteld door C. Viehoff op 18 oktober 2020

Wij willen een (tweedehands of nieuwe) vw bus aanschaffen om om te bouwen tot camper. Nu zie ik bussen uit 2018 met euro 6 classificatie. Is het beter een bus met euro 6d temp aan te schaffen of is euro 6 t/m 6c net zo geschikt, met het oog op toegang tot binnensteden in NL en daarbuiten?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft plannen voor de aanschaf van een Volkswagen bus met dieselmotor en vraagt over de emissienorm aangaande toegang tot milieuzones.

Euro 6D Temp is een nieuwe emissienorm. De norm omvat de WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) en de on-road RDE (Real Driving Emissions) test. Voor Euro 6d temp liggen de emissienormen hoger dan voor Euro 6 t/m 6c. Een 6d temp is dus een schonere auto. 

Vanaf november 2020 mogen alleen diesels met emissienorm Euro 3 en hoger de milieuzone van Utrecht in. Amsterdam en Arnhem hebben de grens gesteld bij Euro 4 of hoger. Vanaf 2025 worden de normen strenger en kan een gemeente kiezen voor:
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder).
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 5 of hoger (in 2025 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).

Ook in het buitenland worden de normen in de toekomst aangescherpt. In België mogen vanaf 2025 alleen diesels die voldoen aan Euro 6 de milieuzones in. Er wordt geen onderscheid gemaakt in Euro 6 d temp of Euro 6 onder deze toevoeging. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook in Nederland alleen gekeken wordt naar het cijfer van de emissienorm en niet naar de toevoeging.