Distributieriem vervangen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 oktober 2020

Ik heb een Skoda Octavia van 2014 1.6 TDI met 166.000 km.

Vandaag voor een beurt + APK geweest. Werd gebeld door de garage dat er smurrie in het koelsysteem zit en hierdoor de waterpomp lek is gegaan, ook is de distributieriem nat geworden waardoor deze inclusief spanrollen en multiriem vervangen moeten worden. Huidige riem zou normaal pas vervangen worden bij 200.000. De auto is altijd bij deze Skoda dealer in onderhoud geweest. Vind het vreemd dat dit nu pas aan het licht komt, auto krijgt netjes alle beurten.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Bij een tellerstand van 166.000 km moet de waterpomp van uw Skoda Octavia vervangen worden, zoals nu blijkt bij de recent uitgevoerde onderhoudsbeurt.

Ik begrijp uw dilemma. Volgens onze info zou de distributieriem zelfs bij 210.000 km vervangen moeten worden en zou je denken dat de normaal mee te vervangen waterpomp die rit dan ook moet kunnen uitzingen. Dat is geen onlogische redenatie. Echter kan je bij deze toch wel lange distributie interval toch ook niet meteen er vanuit gaan dat een waterpomp minimaal 210.000 km mee moet kunnen. Daarom vind ik een lekke waterpomp bij 166.000 km niet buitensporig snel en denk ik niet dat u wat kosten betreft van de dealer veel hoeft te verwachten of valt te eisen. 

U geeft aan dat volgens de dealer deze lekkage te wijten is aan smurrie in het koelsysteem. Ik denk dat het van groot belang is te weten waar dat van afkomstig is. Een dergelijke substantie ontstaat wanneer er olie in het koelsysteem terecht komt en dat kan al een probleem op zich zijn. Dus het is van groot belang dat u aan uw dealer vraagt wat de technische verklaring daarvan is. 

Verder geeft u aan het vreemd te vinden dat dit nu pas is ontdekt, ondanks het trouwe dealeronderhoud. Dit gebrek kan natuurlijk altijd recent vóór de beurt zijn ontstaan en bij vorige onderhoudswerkzaamheden om die reden nooit zijn waargenomen. En onderhoud volgens het boekje is natuurlijk geen garantie dat er ook nooit iets kapot gaat. Eigenlijk moet nu de distributie vervroegd vervangen worden om een andere reden dan de distributie zelf. Dan is de vraag of dat gebrek buitensporig snel is.

Ik benadruk nogmaals dat de achterliggende oorzaak van het ontstaan van de lekkage niet helemaal bekend is, maar met 166.000 km op de teller wordt het toch best lastig in dit geval de verkopende dealer verantwoordelijk te houden voor de kosten. Misschien is er wel wat ruimte voor coulance omdat de distributie met toebehoren vóór de voorgeschreven vervangingstermijn al vervangen moet worden.