Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bi-Fuel

Vraag gesteld door G. Renton op 13 oktober 2020

Wij overwegen een nieuwe Captur TCe 100 Bi-fuel Intens te kopen bij een gemid. van 25.000 km. per jaar en rijden in Spanje en de VK.

  • Zijn er al testen van deze auto en zo niet wat zijn de ervaringen met een bi-fuel auto?
  • Zijn de rijprestaties, verbruik, kosten en slijtage van een Bi-Fuel anders dan alleen benzine?
  • Wat is de toekomst van LPG in NL en buitenland?
  • Is het lastig om LPG te tanken in het buitenland (beschikbaarheid tanks, bep. veiligheidsvoorschriften (bv Kanaal tunnel)?
Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft interesse in de Renault Captur Bi-Fuel. De auto heeft een LPG-installatie aan boord, deze versie is pas op de markt verschenen. Er zijn op dit moment nog geen rijtesten van de auto beschikbaar. 

De prestaties van een auto op LPG zijn gelijk aan die met benzine als brandstof. Het verbruik op LPG is wel hoger, dat kan zo 20% zijn. De motorrijtuigenbelasting van een auto op LPG is hoger, maar door de lagere literprijs van LPG rijdt u zeker bij 25.000 km per jaar voordeliger dan op benzine. De auto is door zijn lagere CO2-uitstoot ook goedkoper in aanschaf dan dezelfde Captur zonder LPG.

De populariteit van LPG neemt al jaren af, maar deze auto kon nog wel eens een groot succes worden. LPG is in het buitenland goed te verkrijgen. In sommige parkeergarages mogen geen auto's op LPG geparkeerd worden. Voertuigen die geheel of gedeeltelijk op gas (LPG) rijden, kunnen helaas niet mee met Eurotunnel Le Shuttle.