Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervangen oliepomp / distributieketting?

Vraag gesteld door G. Huberts op 5 oktober 2020

Mijn auto betreft een Punto Evo diesel uit 2011. Het heeft nu 245.000 kilometer op de teller staan. De servicebeurt is ieder jaar begin oktober. De laatste paar jaar krijg ik bij het starten vanaf juli / augustus soms de melding "oliedruk te laag. Motor stoppen". Na het uitzetten en opnieuw starten verdwijnt de melding. Nu kreeg ik deze melding net na het wegrijden waarna de melding ook niet meer terugkomt. Het oliepeil is prima.

De garage zegt dat de oliepomp vervangen moet worden. Een hele dure reparatie aangezien het hele motorblok opengelegd moet worden. Het advies van de garage is om dan ook maar de distributieketting te vervangen. Bij aanschaf van de auto heeft men destijds gezegd dat de distributieketting levenslang meegaat. Ligt het probleem van de meldingen bij een niet goed functionerende oliepomp of moet dat elders worden gezocht? Is het noodzakelijk om de distributieketting te vervangen?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U meldt een probleem met uw Fiat Punto Evo 1.3 JTD uit 2011. Op het dashboard verschijnt na het starten "Oliedruk te laag". Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik lees op fora meerdere soortgelijke ervaringen. Soms was de oliepomp de oorzaak, in een paar gevallen was de klacht opgelost na montage van het juiste originele Fiat oliefilter. De oliedrukschakelaar kan ook blijven hangen. Bij een exemplaar was de kunststof geleiderail van de distributieketting afgebroken in stukjes en kon de doorstroming van motorolie blokkeren. Uiteindelijk zal de garage goed moeten onderzoeken wat er precies aan de hand is, anders worden er onderdelen voor niks vervangen en de storing ook nog niet opgelost. Als de distributieketting niet is gerekt en geen bijgeluiden geeft, zie ik geen aanleiding om de ketting preventief te vervangen.