Oorzaak kapotte multiriem

Vraag gesteld door J. Brink op 05 oktober 2020

Vorig jaar in okt 2019 tijdens pechgeval bij Nieuwegein, auto versleept naar Peugeotdealer. Multiriem kapot en vervangen. Precies een jaar later weer pech in Leek weer de ANWB erbij, multiriem geknapt en afgesleept naar mijn garage. Waar kan de oorzaak liggen van 2x een kapotte multiriem in mij Peugeot 3008 van 2010?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Een levensduur van een jaar (u schrijft niet hoeveel kilometer) is bij gemiddeld jaarkilometrage voor een multiriem wel buitensporig kort. Gezien de scheurtjes kan het misschien te wijten zijn aan een zwaar lopend component in relatie tot deze riem. Ik denk bijvoorbeeld aan een loop- of spanrol, of een onderdeel dat door deze riem wordt aangedreven. Een dynamo zou zwaar kunnen lopen of misschien een aircopomp. Het lijkt er dus op dat er gezocht moet worden naar een externe oorzaak, dan dat er alleen een nieuwe riem wordt gemonteerd. Anders bent u in korte tijd weer aan de beurt óf ontstaat er nog een ander defect.