Lekkage motorruimte en dreun bij 1800 toeren

Vraag gesteld door P.J.A. Boonman op 09 oktober 2020

Na regen natte schutbordisolatie links en rechts in mijn Peugeot Partner. Normaal volgens garage. Raamrubber zowel links- als rechtsonder in de hoek gespleten. Is dit normaal? Is die dreun bij 1800 toeren normaal. Was er aanvankelijk niet en is vooral aanwezig in de versnellingen 3, 4 en 5.

Het betreft een Peugeot Partner Teepee, bouwjaar 2017, 1,2 Pure Tech motor. Auto is ingevoerd uit België.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Peugeot Partner Teepee met 1.2 Puretech motor heeft na een regenbui natte isolatiebeplating van het schutbord en u hoort mogelijk een motorische dreun bij 1800 toeren.

Wat betreft het rubber van de vooruit kan ik me niet voorstellen dat het gebruikelijk is dat deze aan weerszijde gescheurd is. Ik kan echter op afstand niet aangeven of dit ook daadwerkelijk een gebrek is. Je zou een soortgelijke auto moet hebben om te kijken of deze hetzelfde verschijnsel heeft en het gewoon een producteigenschap is. Misschien dat u bij gelegenheid langs een autoruitspecialist zou kunnen rijden en dit tonen. Dit is dagelijkse kost voor hen en er is misschien ook een technische verklaring voor.

De natte isolatie op zo'n hoge plek zou misschien te maken kunnen hebben met een slechte afwatering. Dus al het water dat over de voorruit naar beneden sijpelt, kan dat wel goed weg en stroomt het ergens niet over om vervolgens bij de isolatie terecht te komen?

Deze 3 cilinder heeft wel de reputatie van distributieriemproblemen en dat de krukas bovenmatig snel slijt. Verder blijkt er nog weleens sprake van een vervuilde cilinderkop door bovenmatig hoog olieverbruik. Ik wil de dreunende motor daar niet direct aan relateren maar het geluid was er aanvankelijk niet en er lijkt me wezenlijk iets aan de hand wanneer dat er ineens in is gekomen. Misschien is er een relatie met de bovengenoemde verschijnselen.